0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

13 banker risikerer retssager

En stribe banker kan ende med at blive stævnet og retsforfulgt, fordi de måske har vildledt deres kunder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
MARTIN BUBANDT
Foto: MARTIN BUBANDT

Forbrugerombudsmand Henrik Øe overvejer retssager mod banker, der angiveligt har vildledt almindelige bankkunder med store tab til følge.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Forkerte priser, tvivlsomme investeringer og bankfolk, der propper produkterne ned i halsen på kunderne.

Forbrugerombudsmanden er i fuld gang med at efterforske en stribe sager, hvor danske pengeinstitutter mistænkes for groft at have vildledt og fejlinformeret intetanende bankkunder og påført dem store økonomiske tab.

Om nødvendigt er ombudsmanden klar til at stævne bankerne og trække dem i retten.

»Vi behandler i øjeblikket 13 sager, hvor vi vurderer, om kunder har krav på en erstatning. Hvis vi mener, at der er et erstatningsgrundlag, tager vi det op med banken, og i sidste instans kan det være nødvendigt at gå rettens vej og stævne pengeinstituttet«, siger specialkonsulent Søren Iversen fra Forbrugerombudsmanden.

Ombudsmand har nye beføjelser
Dermed er der lagt op til et dramatisk skifte i myndighedernes håndtering af finansielle virksomheder. Hidtil har Pengeinstitutankenævnet holdt bankerne i ørerne, men nævnet har ikke nogen reelle magtbeføjelser, og Finanstilsynet er blevet kritiseret for ikke at skride ind over for de banker, der behandler kunderne dårligt.

Med 'bankpakke 2', der blev vedtaget i januar, fik Forbrugerombudsmanden beføjelser til at gå efter de banker, der begår fejl eller vildleder kunderne. Foreløbig har ombudsmanden fået 23 henvendelser fra utilfredse borgere, og af disse er 13 sager under behandling. Deres præcise indhold vil Søren Iversen ikke afsløre.

»Men langt hovedparten er sager, hvor kunderne har købt værdipapirer, der så er faldet voldsomt i værdi under krisen. Kunden føler nu, at han ikke er blevet rådgivet tilstrækkeligt om de risici, der er ved produktet. Her går vi ind og vurderer, om rådgivningen har været god nok, eller om banken har vildledt kunden«, siger han.

»De nye regler har givet os mulighed for at indhente de nødvendige oplysninger fra bankerne, så vi kan undersøge sagerne ordentligt og om nødvendigt stævne bankerne, hvis de har begået fejl. Det er ret epokegørende og er med til at styrke forbrugerbeskyttelsen betydeligt«, tilføjer Søren Iversen.

Forbrugerrådet: Kæmpestor fordel
Forbrugerombudsmandens nye, hårde linje over for bankerne vækker begejstring i Forbrugerrådet:

»De her sager er som regel meget komplekse – de fylder virkelig mange stykker papir – og det kan ofte være meget svært at se, præcis hvad der er gået galt. Her er det en kæmpe fordel, at forbrugerombudsmanden nu selv kan tage sager op«, siger økonom Carsten Holdum.

Også professor i finansiering ved CBS, Jesper Rangvid, ser det som en klar forbedring for forbrugerne, at sager i den finansielle sektor ikke primært behandles i Pengeinstitutankenævnet, hvor bankerne selv sidder på to ud af fem pladser.

»Nu er det ombudsmanden og det rigtige retssystem, der skal behandle sagerne. Der er stor forskel på, om hr. og fru Hansen selv skal gå igennem retsmøllen, eller om sagerne føres af forbrugerombudsmanden, som er jurist og virkelig er inde i stoffet«.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu