Jyske Bank er havnet i et stormvejr efter 400 kunder har stævnet dem for vildledende rådgivning efter tab på 800 millioner i »sikker investeringsfond«. Arkivfoto.
Foto: MORTEN LANGKILDE

Jyske Bank er havnet i et stormvejr efter 400 kunder har stævnet dem for vildledende rådgivning efter tab på 800 millioner i »sikker investeringsfond«. Arkivfoto.

Privatøkonomi

Jyske Bank lader kunderne vente

Der kan gå op til fire uger, før Jyske Bank fortæller, om tre kunders erstatningssager skal afgøres ved en domstol eller ej.

Privatøkonomi

De tre Jyske Bank-kunder, der har fået Pengeinstitutankenævnets enstemmige afgørelse om, at de skal have deres tabte investeringer tilbage, kan godt indstille sig på, at de ikke får deres penge tilbage lige med det samme.

LÆS ARTIKEL

Der kan nemlig gå op til fire uger før Jyske Bank tager stilling til, om sagerne skal for en domstol, eller om banken vil følge Pengeinstitutankenævnet afgørelse.

»Efter vedtægterne har man fire uger til at gennemgå sagerne, når en afgørelse i Pengeinstitutnævnet går en imod. Vi meddeler inden for de fire uger, om vi vil følge afgørelsen«, siger juridisk direktør i Jyske Bank, Peter Stig Hansen til tjek.dk.

LÆS ARTIKEL

Sammen med 397 andre kunder har de tre kunder stævnet Jyske Invest, der er en del af Jyske Bank-koncernen, for at have mistet 800 millioner kroner på en risikabel hedgefond-investering. Flere kunder har mistet både opsparing og pension.

I afgørelsen fra Pengeinstitutankenævnet blev der lagt vægt på, at Jyske Invests oplysninger til kunderne om den risikable investering var mangelfuld. Det informationsmateriale, som Jyske Invest sendte ud til en stor del af deres kunder, var simpelthen for dårligt.

Kunderne må forberede sig på at vente
Ifølge cheføkonom i Forbrugerrådet Carsten Holdum, der sammen med fire andre medlemmer af Pengeinstitutankenævnet var med til at afgøre sagen, er det aldrig før sket, at en bank har undladt at følge en enstemmig afgørelse.

»Jeg har ikke erindring om, at bankerne nogensinde har taget sager til domstol i så klare afgørelser. Og bankernes egen brancheorganisation Finansrådet henstiller til, at deres medlemmerne altid retter sig efter enstemmige afgørelser i Pengeinstitutankenævnet«, siger han.

Han mener også, at de resterende 397 kunder har en god sag, hvis de går videre med sagerne til ankenævnet.

LÆS ARTIKEL

Jyske bank er tavs

Men den juridiske direktør i Jyske Bank er indtil videre tavs om, hvad kunderne bag de 397 sager kan forvente.

»For os ser det ud som om, der kan komme en retssag, og så udtaler vi os ikke om sagen til pressen. Det vi har at sige, det siger vi i retssagen«, siger Peter Stig Hansen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce