Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Frontlinje. Ved normal betjening af kunder i kassen oplever bankansatte nu langt oftere, at kunderne tyr til vold, trusler og chikane, hvis de er utilfredse.
Foto: Peter Hove Olesen

Frontlinje. Ved normal betjening af kunder i kassen oplever bankansatte nu langt oftere, at kunderne tyr til vold, trusler og chikane, hvis de er utilfredse.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bankkunder truer rådgivere med tæsk

Trusler mod bankfolk er fordoblet siden 2007, og ansatte trænes i at tackle voldelige kunder.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis en bankrådgiver afviser at forhøje en kundes kassekredit, risikerer hun at få knytnæver i ansigtet eller dødstrusler mod sine børn.

Siden 2007 er antallet af trusler mod bankansatte næsten fordoblet, og rådgiverne har det seneste år oplevet, at vrede kunder opsøger dem i deres hjem og truer dem på livet. Det viser en optælling, som landets største pengeinstitut, Danske Bank, har foretaget.

»De seneste to år har vi oplevet, at især psykisk vold fra kunderne pludselig er eskaleret voldsomt. Det er især trusler som: Jeg ved, hvor du bor, der tager hårdt på de ansatte. Men vi har også en håndfuld medarbejdere, som helt korporligt har fået en på kassen«, siger Egil Blaabjerg, der er chef for fysisk sikkerhed i Danske Bank, til Politiken.

76 episoder i år Banken har indtil 10. december registreret 76 tilfælde af vold, trusler og chikane i år.

Det er en stigning på 50 procent i forhold til samme tidspunkt i 2008 og 92 procent i forhold til 2007.

»Det er mest folk, der står i kassen eller rådgiver kunder, som bliver chikaneret. Det sker i forbindelse med helt dagligdags bankforretninger, hvor en kunde vil forhøje sin kassekredit eller ansøge om et billån, og det så ikke går, som kunden havde håbet«, siger Egil Blaabjerg til Politiken.

Mange ansatte udsættes for trusler
Udviklingen er på ingen måde særlig for Danske Bank. Op mod 15 procent af alle danske bankansatte har været udsat for trusler i år, viser undersøgelser, som de bankansattes fagforening, Finansforbundet, har lavet i årets løb.

I bankerne oplever man, at den økonomiske krise forstærker tendensen til aggressive kunder, men udviklingen var allerede på vej, inden krisen brød ud, vurderer bankernes forening, Finansrådet.

»Det kan blandt andet skyldes, at kunden er økonomisk presset eller blot har en dårlig dag, men det virker som en generel samfundsmæssig tendens, at kunderne i enkelte tilfælde har svært ved at finde grænsen. Det kan være svært for personalet at håndtere«, siger Christina Wandt, der er juridisk konsulent i Finansrådet.

Dødstrussel gav fængselsstraf

En del af episoderne er så voldsomme, at banken politianmelder kunden.

»De mest alvorlige eksempler er dem, hvor en person kommer igen og måske opsøger en ansat privat. I et af de mest alvorlige tilfælde var der en, der direkte truede en af vores ansatte på livet. Han fik to års betinget fængsel og 10 måneders samfundstjeneste«, siger Egil Blaabjerg.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden