Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING

TILBUDSJAGT. Brug din kritiske sans, når du bliver mødt af tilbuds- og udsalgsskilte.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Førpriser fupper din stenalderhjerne

Hjerneforsker forklarer, hvorfor vi bliver ramt af udsalgs- og tilbudsfeber.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

’Vanvittig pris’, ’chokerende billigt’, ’Før 9.995 – nu 6.995’.

Sådan står der på mange af de gule tilbuds- og udsalgsskilte, vi møder i butikkerne og i tilbudsaviserne.

Og det er tit meget fristende at slå til. For man sparer jo penge!

Gul taler til vores forbruger-gen Men i virkeligheden gør man klogt i at styre udenom de nedsatte varer og sige til sig selv, at bare fordi noget er nedsat, er det ikke sikkert, man har brug for det.

LÆS ARTIKEL

Men det er ikke så let. Farven gul har nemlig en særlig effekt på os, forklarer hjerneforsker Jon Wegener fra CBS.

»Gul er en farve, der står i kontrast til omgivelserne og som derfor skaber opmærksomhed. Desuden har gul altid været forbundet med noget billigt. Eksempelvis er Netto-poser gule, og der er ikke nogen luksusmærker, der bruger gult modsat rød eller blå, som jo er Irmas farve«, fortæller Jon Wegener.

Vi tror, vi taber noget
Men det er ikke alene skiltene, der ofte får os til at købe ting, vi i virkeligheden ikke har brug for, men bare ikke kan holde os fra alene fordi, varen er nedsat.

LÆS ARTIKEL

»Dels får vi det godt af at købe noget. Det giver en god fornemmelse, fordi man føler sig belønnet. Og dels er det smarte med en prisnedsættelse, at det får hjernen til at tro, at vi faktisk taber noget, hvis ikke vi køber den her ting, der er sat ned”, siger hjerneforskeren og tilføjer:

»Vi er simpelthen bange for at tabe besparelsen. Det er virkelig smart for butikkerne, at vores hjerne fungerer på den måde«.

Stammer fra jægersamfundet
Faktisk kan denne frygt for at gå glip af et godt køb spores helt tilbage til jæger/samler samfundet, fortæller Jon Wegener:

»Hvis vi dengang blev stillet overfor noget, som kunne berige os selv i form af et kalorierigt kød eller frugt, ville vi gøre meget for ikke at tabe det, fordi det repræsenterede en stor overlevelsesgevinst. Denne tabsaversion har været meget fornuftigt dengang, men i dag er den i mange tilfælde uhensigtsmæssig«.

Har du virkelig brug for det?
Tv-vært på forbrugerprogrammet ’Luksusfælden’ på TV3 og for nylig valgt ind i Københavns Borgerrepræsentation, Mette Reissmann, har følgende tilbuds-fif til dig:

»Man skal ikke købe på udsalg, bare fordi man er et gult skilt. Kun hvis man har et reelt behov«, siger hun.

Tænk langsigtet
Det handler om at kunne prioritere, mener hun:

»I princippet kunne man spare op til noget andet – en ny bolig, din alderdom eller en rejse i stedet for at forbruge kortvarige forbrugsgoder som møbler, tøj og hårde hvidevarer. Men hvis ens vaskemaskine lige er gået i stykker, er det selvfølgelig fint, hvis man kan finde en på tilbud«.

Faktisk risikerer vi at miste penge og ikke spare penge, når vi lader os styre af trangen til at gøre et godt kup, vurderer Mette Reissmann.

Nye regler hjælper forbrugerne
»Der sker en psykologisk mekanisme, når man ser skiltet, og så tænker man: Uuh, det er billigt! Derfor er det meget vigtgt at få reguleret markedet. For tit er tilbuddet en manipulation af prisen«, siger hun.

Og det er netop, hvad der kommer til at ske den 1. marts.

LÆS ARTIKEL

Fra den dato kommer der nye regler, der betyder, at før en vare bliver sat ned, skal den have haft en normalpris i fire eller seks uger forinden, afhængig af, om der er tale om dagligvarer eller eksempelvis møbler og tøj.

Prisen skal være mere stabil

Yderligere må butikken kun have en vare på tilbud i to uger, hvorefter den skal starte forfra med normalprisen.

Det skal forhindre, at butikkerne kan sætte prisen på en vare op, umiddelbart før den sættes på udsalg, så fortjenesten for forbrugeren syner af mere.

»Alt hvad der skaber gennemsigtighed og forbedrer forbrugernes beslutningsgrundlag er kun at hilse velkommen«, lyder det fra Mette Reissmann.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden