0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hver fjerde dansker har fusket med sin forsikring

Forsikringsselskaberne snupper kun en brøkdel af svindlerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Danskernes moral er i bund, når forsikringspapirer skal udfyldes og erstatninger udbetales.

For første gang siden 1980’erne har forsikringsbranchen forsøgt at danne sig et overblik over forsikringssvindel herhjemme. I den nye spørgeundersøgelse fra organisationen Forsikring & Pension indrømmer hver fjerde dansker, at de har løjet for deres forsikringsselskab.

Svindelen koster alle ekstra
»Det er bekymrende og ærgerligt, at så mange snyder. Det gør forsikringerne dyrere for os alle sammen«, siger Hans Reymann-Carlsen, underdirektør i Forsikring og Pension.

Internationale undersøgelser viser, at omkring 10 procent af alle erstatningsudbetalinger er baseret på svindel. Med afsæt i den undersøgelse, der offentliggøres i dag, vurderer Forsikring & Pension, at omfanget er det samme herhjemme:

Kører i forældrenes navn
»I Sverige og England har man regnet ud, at svindelen koster hver forsikringstager 500 kroner ekstra og en lille tusindkroneseddel ekstra for en familie hvert år. Det samme forhold gør sig formentlig gældende i Danmark«, fortsætter Hans Reymann-Carlsen.



Undersøgelsen viser, at flest har snydt ved at forsikre deres bil i forældrenes navn. Én ud af ti indrømmer denne metode.

»Der er desværre store penge at tjene på det nummer. Nye bilister laver flere skader end deres forældre. Derfor er præmien dyrere for en 18-årig mand end for hans far. Det frister mange«, siger Hans Reymann-Carlsen.

Forsikringspris skal tjenes hjem
Derudover er det udbredt at stikke forsikringsselskabet en forkert forklaring i et skadestilfælde for at få erstatning. Det kan for eksempel være at lyve om, at cyklen var låst, da den blev stjålet. Endelig er det en hyppigt anvendt praksis at skrive ekstra ting på skadesanmeldelsen.

I forsikringsselskabet Gjensidige, der har omkring seks procent af de hjemlige forsikringskunder, nikker chefkonsulent Hans Erik Nordby genkendende til de mest udbredte svindelnumre. Han er, hvad man med en populærbetegnelse kan kalde forsikringsdetektiv. Hans Erik Nordby kalder det »en klassiker« at opgive ekstra cd’er eller flere sæt tøj som stjålne i tilfælde af indbrud.

Mistænkelige skader mærkes
»Nogle tænker, at de har haft deres indboforsikring i 10 år, så nu, hvor uheldet er ude, må de som minimum tjene selvrisikoen hjem. De tænker ikke, at det er snyd – men det er jo snyd. Den slags sager er svære at få skovlen under, for på mindre genstande kan vi ikke kræve den store dokumentation«, siger Hans Erik Nordby.

I Gjensidige har man et system, hvor mistænkelige skadessager bliver mærket af sagsbehandlerne og derefter lander på Hans Erik Nordbys bord.

Han går sagen mere detaljeret igennem, beder kunden om supplerende forklaringer og dokumentation og kan i visse tilfælde indlede en decideret efterforskning.

Kørte bil i havnen
En aktuel sag handler om en kunde, der har meldt sin bil stjålet. Få dage efter blev bilen fundet i en havn, og da køretøjet ifølge politiet ikke havde været brugt i forbindelse med anden kriminalitet, blev Hans Erik Nordbys mistænksom.

»Det giver ikke en tyv værdi at stjæle en bil og derefter bare køre den i havnen«, siger Hans Erik Nordby.

Undersøgelser af bilen viste efterfølgende, at der hverken var gjort vold på tændingen, eller at startspærren var blevet omgået. Derfor har Hans Erik Nordby konkluderet, at kunden, der stadig havde bilnøglerne, med stor sandsynlighed selv havde kørt bilen sidst. Ydermere fortæller han, at bilen ikke havde været til retmæssigt syn og havde tungmetaller i olien, hvilket tyder på slitage.

»Det ser ud, som om kunden har fundet det fordelagtigt, at bilen bare forsvandt, da en erstatning ville give en fortjeneste på 20-25 procent i forhold til at sælge den. I det her tilfælde afviste vi skaden, og så må kunden selv dokumentere, at han er dækningsberettiget. Men vi kan ikke bevise, at der er tale om forsikringssvindel«, siger Hans Erik Nordby fra Gjensidige, der har 60-80 af disse svindelsager om året.

Det samme som bedrageri
»Vi får kun fat i toppen af isbjerget. Mange opfatter forsikringssvindel på linje med at kaste batterier i den forkerte skraldespand«.

Forsikringssvindel er at betragte som bedrageri, og overtrædere risikerer op til tre års fængsel.

Ifølge undersøgelsen finder en del danskere det alligevel acceptabelt at snyde forsikringsselskabet. Knap halvdelen siger, det er i orden at være fast bruger af en bil, der er forsikret i forældrenes navn. 12 procent mener, det er acceptabelt at skrive ekstra på anmeldelsen til forsikringsselskabet.

Er i dialog med os selv
Sociolog Peter Gundelach fra Københavns Universitet har forsket i danskernes værdier. Han forklarer, at når vi gør noget umoralsk, er vi gode til at overbevise os selv om, at vi er i vores gode ret til det.

»Vi ved godt, hvad der er rigtigt og forkert. Men vi kører en lille dialog med os selv, hvor vi når frem til, at det er okay, for ’forsikringer er for dyre, og alle de andre gør det også’«, siger Peter Gundelach fra Københavns Universitet.

Socialt acceptabelt
Måske er antallet af danskere, der har snydt deres forsikringsselskab, endnu større. Otte procent takkede nej tak til at være med i undersøgelsen, da de indledningsvis blev oplyst om emnet. Og blandt selve deltagerne siger 44 procent, at de kender nogen, der har skrevet ekstra ting på en anmeldelse. 41 procent kender nogen, der har opdigtet en skade.

At så mange kender forsikringsfuskere viser ifølge brancheforeningen, at den ulovlige adfærd er socialt acceptabel.

»Ingen kunne vel drømme om over en middag med vennerne at prale med at stjæle slik i supermarkedet. Jeg frygter, at svindlen bliver meget svær at komme ti