40.000 danskere er så afhængige, at de får diagnosen ludomani. - Foto: Rasmus Baaner
Foto: Baaner Rasmus

40.000 danskere er så afhængige, at de får diagnosen ludomani. - Foto: Rasmus Baaner

Privatøkonomi

Sådan får du dine penge tilbage hvis du bliver snydt på nettet

Se hvordan du kan få banken til at få dine penge tilbage, hvis du aldrig modtager varen.

Privatøkonomi

Hvis du har betalt for en vare på nettet, og du ikke modtager den, kan du få banken til at føre dine penge tilbage.

Det kræver blot, at du har betalt med betalingskort ved at indtaste dit kort-nummer og dets udløbsdato, OG du har fortrudt ved at nægte at modtage pakken, eller du slet ikke modtager noget.

Hvis du først har modtaget pakken med din vare og derefter fortryder, kan banken ikke længere hjælpe dig.

Tilbageførsel af penge til din konto Når du har betalt med betalings- eller kreditkort ved at indtaste kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre, kan banken tilbageføre pengene til din konto:

  • hvis varen eller ydelsen ikke bliver leveret
  • hvis sælgeren opkræver mere end det aftalte beløb
  • hvis du udnytter din fortrydelsesret ved at undlade at modtage varen
  • hvis der er hævet på din konto uden din tilladelse

Hvis banken skal tilbageføre pengene, er det vigtigt, at du er aktiv i sagen. Kontakt derfor straks banken, hvis du har problemer fx med at få penge retur ved fortrydelse.

Sælgeren bør ikke trække pengene, før varen er afsendt eller ydelsen leveret.

Tjek beløbet på din konto
Når du har betalt en vare eller ydelse med dit betalingskort, er det vigtigt, at du tjekker, at det er det rigtige beløb, der bliver trukket på kontoen.

Hvis der er trukket for meget, skal du kræve pengene retur fra sælgeren og samtidig informere banken om, at du har et problem.

Hvis pengene bliver trukket, men varen ikke bliver leveret inden for den aftalte frist, skal du kræve pengene retur fra sælger og samtidig informere banken om, at du har et problem.

Hvis du fortryder ved at undlade at modtage varen, skal du kræve pengene retur fra sælger. Hvis sælger ikke har betalt pengene tilbage inden for fristen, skal du bede banken om at føre pengene tilbage til din konto.

Det er vigtigt, at du kan bevise, at du aktivt har forsøgt at få dine penge retur, fx ved at fremvise udskrifter af e-mails eller kopier af breve med kvittering fra postvæsnet, der beviser, at brevene er afsendt.

En snak med firmet i telefonen er altså ikke godt nok.

Hvis du lader tiden gå uden at foretage dig noget, eller du ikke kan bevise, at du har foretaget dig noget, kan du risikere, at pengene vil være tabt.

Du kan forvente, at banken vil afvise dit krav om tilbageførsel, hvis der er gået mere end to måneder.

Hvis banken nægter at tilbageføre penge, du mener at have krav på, kan du klage til Pengeinstitutankenævnet.

Sælger går konkurs
Hvis internetbutikken går konkurs, så du ikke får din vare, men pengene trækkes på din konto, kan du dog ikke få tilbageført pengene. I de situationer må du normalt stille krav i konkursboet.

Misbrug af betalingskort

Det er som udgangspunkt udstederen af betalingskortet, der hæfter ved andres misbrug af dit betalingskort.

Du hæfter dog selv med op til 1.200 kr., hvis PIN koden er benyttet - også selvom du ikke har oplyst koden til nogen. Dette beløb kan betragtes som den selvrisiko, der er ved at benytte det pågældende betalingsmiddel.

Du kan i særlige situationer komme til at hæfte med op til 8.000 kr. Der skelnes her mellem to situationer: Den hvor der i forbindelse med misbruget er indtastet PIN kode, og den hvor der er anvendt en falsk underskrift (det kan f.eks. være tilfældet ved køb med brug af ”fluesmækker”).

I første tilfælde hæfter du således med op til 8.000 kr., hvis udstederen af kortet kan godtgøre, at PIN koden er anvendt og:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

  • du ikke har givet besked til udstederen snarest muligt efter, at du har opdaget, at andre har fået kendskab til koden
  • du selv har oplyst koden til den, der har misbrugt kortet
  • du har opført dig så uansvarligt, at man mener, at du selv har gjort misbruget muligt

I andet tilfælde hæfter du ligeledes med op til 8.000 kr., hvis der i forbindelse med misbruget er anvendt en falsk underskrift, og udstederen kan godtgøre:

  • at du ikke har givet besked til udstederen snarest muligt efter, at du har fundet ud af, at kortet er bortkommet
  • at du har opført dig så uansvarligt, at man mener, at du har gjort misbruget muligt

Du hæfter ubegrænset, hvis udstederen godtgør, at du har givet PIN koden til misbrugeren, og du var eller burde være klar over, at dette ville indebære en risiko for misbrug. Denne situation opstår dog meget sjældent.

Udstederen af dit betalingskort hæfter for al misbrug, der er foretaget efter, du har givet besked til udstederen om, at kortet er bortkommet eller af andre grunde har ønsket kortet spærret.

For forudbetalte betalingsmidler, fx et telefonkort eller internetbetalingssystemerne Valus og eWire, som ikke har en højere værdi end 3.000 kr., eller som ikke har automatisk genopladning, kan der aftales andre regler. Spørg udstederen.

Læs mere om reglerne i betalingsmiddelloven på Forbrugerombudsmandens hjemmeside

/ritzau/

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce