Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
LARS HANSEN
Foto: LARS HANSEN

Forbrugerrådet giver ikke meget for TDC's nye fastnetpriser. Ifølge cheføkonom Martin Salamon er opkaldsafgiften på en krone alt for høj og at selskabet udnytter de kunder, der er afhængige af fastnettet.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerrådet er ikke imponeret over TDC

TDC's nye fastnetpriser er urimeligt høje, mener Forbrugerrådet

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hos Forbrugerrådet giver man ikke meget for TDC's kommende prisændringer og opfordrer kunder til at droppe TDC's fastnet. Opkaldsafgiften er »urimeligt høj« og abonnementerne for dyre.

I dag annoncerer TDC, at de fra den 30. september ændrer strukturen for deres fastnetpriser, så priserne bliver ens uanset hvor du ringer til, og hvornår på døgnet.

TDC hæver opkaldsafgiften til én krone for et opkald fra din fastnettelefon. Til gengæld bliver selve taletiden gratis.

Hvis du ringer til en anden fastnettelefon kan du tale så længe du ønsker, for den nette sum af nul kroner. Ringer du derimod til en mobiltelefon koster det dig 79 øre i minuttet.

LÆS OGSÅ

Det gør telefonregningen gennemskuelig, og du sparer penge i forhold til de nuværende priser, så snart samtalen bevæger sig op over tre minutter, lyder det fra TDC.

»Vi afskaffer alle de alminelige minuttakseringer og gør det billigere og mere attraktivt for vores kunder at bruge deres fastnettelefon«, siger Jesper Thiell Eriksen.

Forbrugerrådet: »En forgyldt pengemaskine«

Hos Forbrugerrådet giver man ikke meget for de nye priser. Her påpger man kombinationen af dyre abonnementer og høje opkaldsafgifter.

»Det er jo stadig helt urimeligt høje takster, at man giver en krone for et opkald. Mange af de opkald man foretager er ofte under tre minutter, eller også går de slet ikke igennem«, siger Martin Salamon, der er Forbrugerrådets cheføkonom.

Han kalder TDS's fastnettelefoni for »en forgyldt pengemaskine« og opfordrer folk til at droppe fastnettet.

»Du betaler jo stadig et højt abonnement for dit fastnet, så det må jo få en til at overveje at gå over til mobil eller netbaseret telefoni så som Fullrate, hvor man kan ringe ubegrænset for 50 kroner om måneden«, siger Martin Salamon.

LÆS OGSÅ

Martin Salamon mener, at TDC udnytter at nogle reelt er afhængige af fastnettelefonen.

»Priserne lægger højt over omkostningsudgifterne, og den slags urimeligt høje priser har man kun, hvis folk ikke kan eller vil ændre deres forhold«.

For to uger siden kunne nye tal fra telegiganten vise, at TDC's fastnetkunder i gennemsnit har en telefonregning på 183 kroner om måneden. Af dem udgør prisen for selve abonnementet 134 kroner - svarende til 73 procent.

Godt 1,2 millioner danskere har en fastnettelefon fra TDC.

LÆS OGSÅ

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden