Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
ALEXANDRE MENEGHINI/AP
Foto: ALEXANDRE MENEGHINI/AP

Danmark er rykket op på en tredjeplads af de lande, der bruger flest penge på Fairtrade. Her er det en landarbejder på en fairtrade-bomuldsmark i Brasilien.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Salg af Fairtrade stormer frem

Vækstraterne for varer med moralsk mening var imponerende 72 procent i Danmark i 2007. Danskerne bruger 3. mest i verden på fairtrade.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Salget af Fairtrade produkter er steget med 72 procent i 2007.

Udgangsniveauet er dog forholdsvist lavt. Hver dansker bruger stadig kun 55 kroner om året på Fairtrade.

Men der er dog tale om en omsætning på knap 260 millioner kroner i 2007 mod kun 56 millioner kroner i 2004, fortæller chefkonsulent i Landbrugsraadet, Klaus Jørgensen.

Danmark er på 3. pladsen Dermed er Danmark rykket op på en tredjeplads af de lande, der bruger flest penge på Fairtrade. Kun overgået af schweizerne, der brugte 165 kroner om året. Og englænderne, der brugte 88 kroner.

»Det kan virke lidt overraskende, at vi overgås af englænderne, der ellers ikke har ry for at være specielt etiske i deres fødevareindkøb, men det hænger nok sammen med, at mange af varerne kommer fra commonwealth lande, som englænderne handler meget med«, vurderer Klaus Jørgensen.

Mærkning samler informationen

Hos Forbrugerrådet glæder man sig over, at der findes en mærkeordning, der garanterer, at der er taget hensyn til mange af de ting, som den moralsk bevidste forbruger går op i.

»Mærkeordninger samler en masse information under et, og det gør det tusind gange nemmere for forbrugerne at tage stilling til, om de vil give en merpris for en vare, der er produceret under specielle forhold. Men det kræver selvfølgelig, at det er soleklart, hvad mærket står for«, siger Thomas Roland.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden