Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tænketank: Modetøj sviner med CO2

Nye bukser og fladskærms-tv er større CO2-syndere end varme, el og benzin.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det koster det samme i CO2 at producere et par bukser, som at køre 2-300 kilometer i bil. Modetøj og elektronik er nogle af de største miljøsyndere.

»Normalt er det folks forbrug af el, varme og benzin, vi fokuserer på. Det interessante er, at det kun udgør cirka 17 procent af en danskers udledning. Vi udleder langt mere CO2 gennem de varer, vi køber«, siger videnschef Torben Chrintz fra den grønne tænketank Concito.

GUIDE

En gennemsnitsfamilie udleder 19 ton CO2 om året. Concito har analyseret sig frem til, at et halvt ton CO2 går til elforbrug som lys og komfur. Til gengæld udleder hver dansker fem ton CO2 om året gennem de produkter, han køber.

»En computer eller et fjernsyn kan koste op til et ton CO2 at producere. Det er mere end fjernsynet udleder i hele sin levetid«, påpeger Torben Chrintz.

Brug din e gamle ting eller køb brugt

CO2-omkostningerne på produktionen af varer er så høje, at det ikke kan svare sig, at købe nye hvidevarer eller elektronik, selv om de nye produkter er mere energirigtige, lyder det.

»Det er jo meningsløst at tale om, at en ny computer har et lavt energiforbrug, når det koster et ton CO2 at producere den. Det svarer jo til en danskers samlede elforbrug i to år«, fastslår Torben Chrintz.

LÆS ARTIKEL

Han håber, at danskerne nu får øjnene op for, at det langt fra er nok, at tænke på at isolere huset og bruge energipærer. Danskerne bliver nødt til at kigge dybt i indkøbsposen.

»I det øjeblik forbrugerne begynder at reagere på de oplysninger, så begynder producenterne også at konkurrere på at levere varer med mindst muligt CO2-udslip. Den konkurrence findes faktisk ikke i dag«, siger Torben Chrintz.

GUIDE

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden