0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Butikker tjener kassen på bortkomne gavekort

Bedste bud er, at vi årligt mister gavekort for mere end to milliarder kroner.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det går strygende for salget af gavekort.

I julen lød det eksempelvis fra de århusianske storcentre CityVest og Bruuns Galleri, at salget af gavekort var kraftigt stigende.

For CityVests vedkommende var der tale om 10-15 procent i forhold til sidste jul, som igen var en stigning på 10 procent i forhold til året før. I Bruuns Galleri er oplevelsen, at kunderne i stigende grad synes, det er smart, for så kan man bruge gavekortet og få mere ud af det til udsalget.

Enorm vækst på nettet
Tendensen er endnu tydeligere hos internetportalen Gavekortet.dk, som sælger gavekort for en lang række store butikskæder.

»Vi har de seneste tre år oplevet en årlig vækst på 60 procent, og det forventer vi også næste år«, siger Gavekortet.dk’s direktør, Henrik Ravn.

»Det er selvfølgelig især julesalget, som trækker salget op. Mellem 25 og 40 procent af al vores omsætning ligger i julen«.

IKEA og Matas hitter
Hvor de populære gavekort før finanskrisen indeholdte kreative oplevelser fra restaurantbesøg til ballonflyvning, er de populære gavekort nu blevet mere jordnære som gavekort til IKEA og Matas.

»Det er min egen udlægning, men jeg tror, at den, der giver gaven, gerne vil være sikker på, at modtageren kan bruge den til noget fornuftigt«, siger Henrik Ravn.

Sig nej tak til gavekort
Det stærkt stigende salg af gavekort sker på trods af, at eksempelvis Forbrugerrådet igen og igen opfordrer folk til at lade være med at købe dem.

»Problemet er, at alt for mange ikke får indløst deres gavekort i tide, og så svarer det til at smide pengene ud ad vinduet«, forklarer jurist Tina Dhanda fra Forbrugerrådet.

Desværre, påpeger hun, er der, så vidt hun ved ikke lavet nogen nyere dansk undersøgelse af, præcis hvor mange gavekort, der ikke bliver brugt. Men hun er overbevist om, at der er tale om mange, ligesom det er tilfældet i Norge.

Her beregnede en økonomiprofessor fra Norges Handelshøjskole sidste år, at forbrugerne taber for op mod 2,5 milliarder norske kroner om året, hvilket svarer til knap 2,4 milliarder danske kroner, alene af den grund, at folk glemmer deres gavekort i skuffen eller smider dem ud.

Professoren udtalte dengang, at han ikke kunne se, hvorfor det skulle være anderledes i de andre nordiske lande. Og det er Tina Dhanda enig i.

Bare ærgerligt
»Det er jo kunden, som har alle risici. Hvis kortet bliver væk, går i glemmeskuffen, eller hvis butikken, som gavekortet er udstedt til, lukker ned, så er det bare ærgerligt«, siger hun.

Politiken har kontaktet en lang række storcentre, butikskæder og erhvervsorganisationer, som bekræfter stigningen af gavekort. Men ingen af dem har haft mulighed for eller ønsket at oplyse, hvor mange gavekort der ikke bliver indløst hos netop dem.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere