Det vil fremme konkurrencen og dermed give billigere varer, hvis flere går efter de bedste tilbud. Og det gælder alle steder lige fra supermarkedet til hos ejendomsmægleren.
Foto: MARTIN SLOTTEMO LYNGSTAD

Det vil fremme konkurrencen og dermed give billigere varer, hvis flere går efter de bedste tilbud. Og det gælder alle steder lige fra supermarkedet til hos ejendomsmægleren.

Privatøkonomi

Større prutte-lyst vil give forbrugere billigere varer

Hvis flere forbrugere går efter de billigste varer vil det fremme konkurrencen.

Privatøkonomi

Hvis de danske forbrugere ændrer adfærd, kan de styrke konkurrencen og få mere kvalitet for pengene på sigt.

Det viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens netop offentliggjorte analyse 'Konkurrencefremmende forbrugeradfærd'.

Forbrugere har generelt tendens til at vurdere, at de har fået det bedste til prisen. Også selv om de ikke har undersøgt markedet.

Elektronikkøb skiller sig ud
For eksempel henvender 78 procent af bankernes privatkunder sig kun til deres egen bank, når de skal optage et lån, og 60 % undlader helt at forhandle om prisen. Alligevel føler 59 procent af privatkunderne sig overbeviste om, at de har fået det bedste lån til den laveste pris, viser rapporten.

Samme tendens gør sig gældende når det gælder dagligvarer, autoreparationer, pensioner og ejendomsmæglere.

Dog skiller markedet for forbrugerelektronik sig ud ved, at over halvdelen af forbrugerne søger efter information på internettet, før de handler.

En rigtig god ide, der både kommer forbrugerne til gode på kort og langt sigt, mener direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

»Forbrugerne er med til at fremme konkurrencen. Hvis de bliver bedre til at opsøge den bedste handel, vil det styrke konkurrencen«.

Flere burde prutte omprisen
Effektiv konkurrence forudsætter ikke, at alle forbrugere – hele tiden – er aktive. Men det kræver, at en andel af forbrugerne er aktive og stiller krav til virksomhedernes pris og udbud.

VI GUIDER

»Det er ikke målet, at alle forbrugere er aktive og agerer konkurrencefremmende hele tiden. For den enkelte forbruger kan der være situationer, hvor det ikke kan betale sig at bruge tid og kræfter på at undersøge markedet. Men det ville være godt, hvis flere gjorde det«, siger Agnete Gersing.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce