Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Henrik Lundfold solgte familiens to biler med tab og erstattede dem med en VW Passat, da han blev arbejdsløs. Nu skylder de mere i billån, end den nuværende bil er værd og fik dertil renten på lånet sat op, fordi han som ledig var blevet en dårligere kunde i banken.  Foto: Per Folkver

Henrik Lundfold solgte familiens to biler med tab og erstattede dem med en VW Passat, da han blev arbejdsløs. Nu skylder de mere i billån, end den nuværende bil er værd og fik dertil renten på lånet sat op, fordi han som ledig var blevet en dårligere kunde i banken. Foto: Per Folkver

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bankens hjælpsomhed kostede dyrt

Henrik Lundfold fortalte selv banken, at han havde mistet sit arbejde. Den besked koster ham nu 1000 kroner om måneden.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Én ulykke kom ikke alene, da Henrik Lundfold blev fyret. Banken benyttede lejligheden til at give renten på hans lån et ordentligt hak opad.

Det koster ham mere end 1.000 kroner ekstra om måneden.

LÆS ARTIKEL

I dag ærgrer det Henrik Lundfold, at han tidligere i år ringede til banken. Selv om han havde fået en fyreseddel, kunne han sagtens betale sine regninger og renterne på sine lån.

Ærlighed betaler sig ikke
Men han syntes alligevel lige, at hans bankrådgiver skulle have besked – for en god ordens skyld.

»Vi kunne jo bare have ladet være med at fortælle banken, at jeg var blevet afskediget. De ville ikke have kunnet mærke det i det daglige«, siger Henrik Lundfold, der bor i Sunds nord for Herning sammen med sin kone og tre børn.

Vestjysk Bank belønnede nemlig hans ærlighed ved at sætte renten på hans bil- og huslån op fra 6,5 procent til 8 procent. Det giver ham en merudgift på over 1.000 kroner hver måned.

Troede bare banken ville hjælpe
Henrik Lundfolds bankrådgiver var ellers tilsyneladende forstående over for hans nye situation til at begynde med, fortæller han. Hun indkaldte til et møde og tilbød Henrik Lundfold henstand på hans store billån. Han afslog.

»Det var dem, der foreslog det, og det startede med at koste 1.500 kroner i gebyr, men jeg sagde straks, at det ville jeg ikke give. Det var jo slet ikke noget, jeg selv havde overvejet at bede om«, siger han.

LÆS ARTIKEL

Rådgiveren var imidlertid vedholdende og tilbød ham et lavere gebyr – tre måneders henstand for 500 kroner.

»Så sagde jeg ja tak. Jeg havde indtryk af, at de bare gerne ville hjælpe«, siger Henrik Lundfold, der på daværende tidspunkt havde været kunde i banken i to et halvt år.

Væk med de dyre biler
Det store billån havde Vestjysk Bank selv bevilget, og Henrik Lundfold og hans kone havde købt en VW Sharan-storfamiliebil og en VW Golf brugt for tilsammen 600.000 kroner.

»Dem solgte vi med tab for at få lidt flere penge mellem hænderne og for at vise banken, at vi var til at samarbejde med. I stedet købte vi en fornuftig Passat, men det betyder, at vi nu sammenlagt skylder mere på billån, end bilen er værd«, siger Henrik Lundfold.

»Vi skylder 350.000 kroner på billånet og 400.000 på vores huslån. Den renteforhøjelse, banken har givet os, svarer til en merudgift på 13.000 kroner om året«, siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL

Bankens begrundelse var, at Henrik Lundfold var blevet en dårligere kunde, fordi fyringen betød et lavere månedligt rådighedsbeløb.

Føler sig snydt
At Henrik Lundfold nu igen er kommet i arbejde som coach, spiller ingen rolle for banken.

Nu er det hans insolvens efter de tabsgivende bilsalg, der er problemet, har han fået at vide.

»Jeg har fået arbejde igen per 1. august, og jeg har selvfølgelig kontaktet banken for at få renten sat ned igen. Men det kunne ikke lade sig gøre, fik jeg at vide, fordi jeg skylder mere, end bilen er værd«, siger Henrik Lundfold.

Han føler sig taget ved næsen af Vestjysk Bank, for selv om han tjener en smule mindre i sit nye job, får hans kone i dag mere i løn, så deres samlede rådighedsbeløb er højere end før rentestigningen.

I Vestjysk Bank vil administrerende bankdirektør Frank Kristensen ikke kommentere på en konkret kundes forhold og påpeger, at Henrik Lundfolds historie lyder meget indviklet og sammensat.

Et godt forhold til kunderne

Frank Kristensen understreger dog, at det ikke er almindelig praksis at sætte kundernes rente op, hvis de bliver arbejdsløse. »Det er absolut ikke noget, vi normalt gør. Arbejdsløshed er ikke nogen selvstændig begrundelse for at hæve renten. Det handler om kundens samlede økonomiske situation«, siger Frank Kristensen – der mener, at Henrik Lundfold og hans bankrådgiver må have talt forbi hinanden. Bankdirektøren understreger, at andre kunder i Vestjysk Bank ikke skal være bekymrede for at ringe til banken og fortælle om det, hvis de har mistet deres arbejde. »Absolut ikke – tværtimod. Jo bedre, vi kender kunderne, jo bedre kan vi hjælpe dem. Vi lægger stor vægt på at have et godt forhold til kunderne, så vi har en loyalitet kunde og rådgiver imellem«, siger Frank Kristensen fra Vestjysk Bank.





Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden