MYSTERY-SHOPPER. Jobbet som moderne 'forbrugerspion' er mere populært end nogensinde. (Arkivfoto)
Foto: MATHIAS CHRISTENSEN

MYSTERY-SHOPPER. Jobbet som moderne 'forbrugerspion' er mere populært end nogensinde. (Arkivfoto)

Privatøkonomi

Forbrugere hverves som butiksspioner

Danskerne står i kø for at arbejde undercover som butiksspioner.

Privatøkonomi

Unge, gamle, ledige, direktører, sælgere, studerende, deltidsansatte, fuldtidsansatte, lærere, pædagoger, elektrikere og murere. De bliver rekrutteret i alle fag og samfundsgrupper.

En hel hær af forklædte forbrugere, der rykker ud og tjekker om butikkerne leverer en ordentlig betjening og kundeservice – om varerne er for gamle, om der er glade smil eller sure øjne i hovedet på personalet.

De bliver kaldt mystery-shoppere, hemmelige husmødre, butiksspioner. Deres mission er i al sin enkelhed at gennemføre anonyme kundebesøg i de butikker, forretninger og varehuse, der har købt dem til at tjekke indsatsen.

LÆS ARTIKEL Jobbet som moderne ’forbrugerspion’ er mere populært end nogensinde. Omkring 2.000 danskere i alle aldre står på venteliste til en tjans som mystery-shopper i en af branchens største virksomheder, Shoptimizer i Aarhus. Lange ventelister I firmaet, Salgs3ner i København, er der også lange ventelister. »Mange vil gerne tjene en ekstra skilling ved siden af det faste job. Men man bliver altså ikke millionær af det her, så der er også rigtig mange, der synes, det er en spændende måde at arbejde på. Et ekstra gear i arbejdslivet, som bringer dig i en helt anden retning«, siger Shoptimizers direktør, Jens Møller.

Han råder over et par tusinde ’shoppere’, der bliver sendt ud i snart sagt alle typer af forretninger; fra varehuse og supermarkeder til teleselskaber og restauranter, og sågar forlystelsesparkerne får besøg af de falske kunder.

Men grænsen går knivskarpt lige der, hvor et firma beder Shoptimizer tjekke en enkelt medarbejder ud for at vurdere, om han eller hun skal have en fyreseddel eller en chance mere.

Der går grænsen også for Salgs3ner, der tager afstand fra den senere tids eksempler på butikskæder, der bruger mystery-shoppere til at lægge fælder for ansatte.

LÆS ARTIKEL

Som Aldi-kæden, der tester, om de ansatte beholder den hundredkroneseddel, falske kunder påstår at have tabt på gulvet. Eller Føtex, hvor en kasseassistent måtte stå op på sine timelange vagter, fordi han ikke ’fangede’ de varer, falske kunder smuglede igennem kasseapparatet.

»Vi siger simpelthen nej til den slags opgaver. Vi ville aldrig lade vore folk forsøge at smule varer igennem kasseapparaterne – aldrig,« siger John Harmsen, direktør i Salsg3ner, der råder over en base med næsten 10.000 mystery-shoppere, der bliver brugt på skift alt efter opgavens karakter og placering på Danmarkskortet.

En af dem er Anna. Hun blev hyret lige efter sommerferien og har siden besøgt 35 butikker som forklædt forbruger:

»Jeg kigger efter, om personalet har en god ustråling, om de er søde ved kunderne, pæne i tøjet, velsoignerede, om de har piercinger, som kan genere nogle kunder«. Og så tjekker jeg, om jeg kan finde varer, der er for gamle, om personalet agerer positivt og hjælpsomt, hvis jeg vil have byttet en vare. Og så krydser jeg mine observationer af på et stykke papir, så jeg bagefter kan snakke med butiksbestyreren om, hvordan jeg oplevede besøget«, siger Anna og slår en hjertelig latter op, da hun bliver spurgt om sit efternavn og om mulighederne for et fotografi.

Ingen af delene går særlig godt i spænd med at arbejde ’undercover’.

Bijobberi

For Anna er arbejdet som mystery-shopper et bijob. Til daglig er hun pædagog på fuld tid. Men hun ville ikke undvære shopperiet, selv om lønnen nærmest er symbolsk.

I branchen svinger betalingen mellem 200 og 500 kroner per butiksbesøg. Anna får i snit 250 kroner, og så kan hun beholde enkelte af de varer, hun køber.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det kan jeg jo ikke leve af, men jeg er alligevel utrolig glad for arbejdet. Jeg føler det er godt for mig at holde dørene åbne til nogle forskellige verdener. Og det giver mig en fornemmelse af glæde, når jeg kommer ud i en butik, hvor alting bare spiller, hvor personalet tydeligvis trives, hvor kunderne bliver behandlet som konger. For mig er det alle pengene værd at vide, at mit arbejde er med til at gøre butikkerne til en oplevelse for kunderne, for det er dét, det handler om«.

LÆS ARTIKEL

Men der er både gode og dårlige oplevelser derude. John Harmsen har flere af de sidste, for han tager selv ud og mystery-shopper med jævne mellemrum for at holde faget ved lige:

»Noget af det værste, jeg har oplevet, var en bilhandler, som vi besøgte i et aflangt butikslokale. Nede fra den anden ende råbte ekspedienten: "Vil du købe eller kigge?". Jeg svarede, at vi lige ville se os om. "Det tænkte jeg nok", sagde manden i butikken og forsvandt". Det er ikke sådan et sted, man køber sin nye bil, vel?«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce