Dyrt. Når regeringens varslede reklameskat med al sandsynlighed bliver en realitet næste år, kommer det til at kunne ses på forbrugernes kassebonner.
Foto: CARSTEN INGEMANN/Jyllands Posten

Dyrt. Når regeringens varslede reklameskat med al sandsynlighed bliver en realitet næste år, kommer det til at kunne ses på forbrugernes kassebonner.

Privatøkonomi

Ny skat kan komme til at koste dig op til 3.000 kroner

Uanset om du får reklamer eller ej, kommer du til at betale for ny reklameskat.

Privatøkonomi

Mælken, pålægget, medisteren og æblejuicen kommer til at koste ekstra, når regeringens planer om at indføre en afgift på reklametryksager bliver indført næste år.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Beregningen på, hvor meget ekstra vi skal have op af lommen for dagligvarerne, når den nye skat bliver en realitet, er foretaget af konsulentvirksomheden Copenhagen Economics, der blandt andet trækker på erfaringer med et lignende tiltag i Østrig.

»Overført til danske forhold vil en afgift som foreslået på 400 millioner kroner betyde, at prisen på fødevarer i Danmark kan stige med op til 5-6 procent. Det vil betyde en merudgift for en dansk børnefamilie på omkring 2.500-3.000 kroner. om året«, lyder det ifølge konsulentfirmaet i Børsen.

Hos Forbrugerrådet rynker formand Rasmus Kjeldahl brynene ved tanken om forhøjede priser på dagligvarer. Han tror dog ikke på, at erfaringerne fra Østrig uden videre kan overføres til Danmark.

»Men hvis vi taler prisstigninger på 5-6 procent, er det selvfølgelig helt uacceptabelt. Der er nok af andet, der presser priserne op i disse år. Vores grundsynspunkt er, at det er nødvendigt med prisinformation. Så hvis man indfører en sådan skat, er det helt afgørende, at man stadig har tiltag, der fremmer konkurrencen«, siger Rasmus Kjeldahl til Børsen.

Danmark har EU rekord i forbrugerpriser, som ligger 42 procent over gennemsnittet. Ifølge Dansk Erhverv benytter 86 procent af forbrugerne aktivt af reklameaviserne, når de beslutter hvad der skal i indkøbskurven.

Marcus Schmidt, der er professor i forbrugeradfærd hos Cpoenhagen Buisiness School forventer ikke, at antallet af reklamer falder mærkbart, når skatten indføres. Han forudser ligesom Copenhagen Economics, at forbrugerne kommer til at betale for de øgede omkostninger ved reklamerne.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce