0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Butikskæder: Det kan ikke løbe rundt uden usunde varer

Tilbudsavisernes sammensætning afspejler kundernes efterspørgsel. Dagligvarebutikkernes opgave er først og fremmest at sikre kunderne et stort udvalg – både blandt sunde og usunde varer, mener butikskæderne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
CAMILLA STEPHAN
Foto: CAMILLA STEPHAN

NØDVENDIGT. Man kan ikke drive landsdækkende kæder, hvis man fjerner markedsføringen af usunde fødevarer, forklarer informationsdirektør i Coop.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er nødvendigt at markedsføre søde drikke, kager, kiks, is, chips og snacks og alkoholiske drikkevarer i tilbudsaviserne, hvis man vil klare sig på det danske dagligvaremarked.

Det vurderer informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop, der blandt andet dækker Kvickly, SuperBrugsen, Fakta og Irma.

»Hvis vi undlod at markedsføre disse varer, eksisterede vi ikke særlig længe på det her marked i særlig stor målestok. De varer er en betingelse for at være på markedet. Vareudbuddet afspejler i høj grad det, som vores kunder efterspørger«, siger han.

Købmænd går på begge ben
En stribe danske dagligvarekæder – herunder også kæderne fra Coop og Bilka, Føtex og Netto, der hører til hos Dansk Supermarked – samarbejder med myndighederne om for eksempel nøglehulsmærket og fuldkornsmærket, der har til formål at guide forbrugerne til lettere at finde frem til sunde fødevarer.

Samtidig viser talmateriale, som konsulentvirksomheden iCoCo har lavet for Politiken, at godt 30 procent af fødevarerne i 18 dagligvarekæders tilbudsaviser tilhører kategorier som konfekture, kager og kiks, is, chips og snacks, søde drikke og alkoholdrikkevarer.

Men der er intet galt i at gå på begge disse ben som købmand, mener Jens Juul Nielsen.

Målrettet efter kundernes behov
»Forudsætningen for, at vi kan eksistere og være med til at gøre nøglehulsmærket kendt og sælge og udvikle sunde fødevarer, er, at der er kunder i butikkerne. Og vi er nødt til at have de varer, som kunderne også vil have«, siger han med henvisning til de usunde fødevarer.