Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

NØDVENDIGT. Man kan ikke drive landsdækkende kæder, hvis man fjerner markedsføringen af usunde fødevarer, forklarer informationsdirektør i Coop.
Foto: CAMILLA STEPHAN

NØDVENDIGT. Man kan ikke drive landsdækkende kæder, hvis man fjerner markedsføringen af usunde fødevarer, forklarer informationsdirektør i Coop.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Butikskæder: Det kan ikke løbe rundt uden usunde varer

Tilbudsavisernes sammensætning afspejler kundernes efterspørgsel. Dagligvarebutikkernes opgave er først og fremmest at sikre kunderne et stort udvalg – både blandt sunde og usunde varer, mener butikskæderne.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er nødvendigt at markedsføre søde drikke, kager, kiks, is, chips og snacks og alkoholiske drikkevarer i tilbudsaviserne, hvis man vil klare sig på det danske dagligvaremarked.

Det vurderer informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop, der blandt andet dækker Kvickly, SuperBrugsen, Fakta og Irma.

»Hvis vi undlod at markedsføre disse varer, eksisterede vi ikke særlig længe på det her marked i særlig stor målestok. De varer er en betingelse for at være på markedet. Vareudbuddet afspejler i høj grad det, som vores kunder efterspørger«, siger han.

LÆS ARTIKEL Men kunne der ikke være godt købmandskab i at skille sig ud og indstille den massive markedsføring af usunde varer? Butikskædernes tilbudsaviser ligner jo hinanden? »Det er der en grund til. Det er, fordi det virker. At køre specialbutikker er ikke vores gebet. Man kan ikke drive landsdækkende kæder, hvis man fjerner markedsføringen af det, du kalder usunde fødevarer«, siger Jens Juul Nielsen.

Købmænd går på begge ben
En stribe danske dagligvarekæder – herunder også kæderne fra Coop og Bilka, Føtex og Netto, der hører til hos Dansk Supermarked – samarbejder med myndighederne om for eksempel nøglehulsmærket og fuldkornsmærket, der har til formål at guide forbrugerne til lettere at finde frem til sunde fødevarer.

Samtidig viser talmateriale, som konsulentvirksomheden iCoCo har lavet for Politiken, at godt 30 procent af fødevarerne i 18 dagligvarekæders tilbudsaviser tilhører kategorier som konfekture, kager og kiks, is, chips og snacks, søde drikke og alkoholdrikkevarer.

Men der er intet galt i at gå på begge disse ben som købmand, mener Jens Juul Nielsen.

Målrettet efter kundernes behov
»Forudsætningen for, at vi kan eksistere og være med til at gøre nøglehulsmærket kendt og sælge og udvikle sunde fødevarer, er, at der er kunder i butikkerne. Og vi er nødt til at have de varer, som kunderne også vil have«, siger han med henvisning til de usunde fødevarer.

LÆS ARTIKEL

Og han bakkes op af kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked, Finn Lund Andersen.


»Hos Dansk Supermarked er alt målrettet efter kundernes behov. Når vi laver tilbudsaviser, forsøger vi efter bedste evne at ramme det, kunderne har lyst til at købe. Vi vil skabe de bedste valgmuligheder for danskerne«, siger han og fortsætter:

»Vi er ikke smagsdommere. Vi er købmænd. Og vi vedkender os, at hvis der er en vare, som kunderne efterspørger, så vil vi have den på hylderne – også selv om den måtte være usund«, siger han.

Tilbudsaviserne afspejler vores livsstil

Finn Lund Andersen understreger, at han umiddelbart ikke kan nikke genkendende til, at en tredjedel af fødevarerne på tilbud i Dansk Supermarked skulle tilhøre ovennævnte kategorier. Nanna Harder, der er ansvarlig for Føtex’ tilbudsaviser, mener, at tilbudsaviserne er et spejlbillede af det liv, som danskerne lever.

LÆS ARTIKEL »Jeg er overbevist om, at de fleste mennesker forsøger at servere sund mad fra mandag til fredag. Når så det bliver fredag, får de fleste børn i Danmark en pose slik og en pose chips. Vi giver i vores tilbudsaviser kunderne mulighed for at vælge både det sunde og det mindre sunde. Beslutningen om, hvad der så bliver købt, er i sidste ende kundernes, og sådan bør det også være«, siger hun.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden