NØDVENDIGT. Man kan ikke drive landsdækkende kæder, hvis man fjerner markedsføringen af usunde fødevarer, forklarer informationsdirektør i Coop.
Foto: CAMILLA STEPHAN

NØDVENDIGT. Man kan ikke drive landsdækkende kæder, hvis man fjerner markedsføringen af usunde fødevarer, forklarer informationsdirektør i Coop.

Privatøkonomi

Butikskæder: Det kan ikke løbe rundt uden usunde varer

Tilbudsavisernes sammensætning afspejler kundernes efterspørgsel. Dagligvarebutikkernes opgave er først og fremmest at sikre kunderne et stort udvalg – både blandt sunde og usunde varer, mener butikskæderne.

Privatøkonomi

Det er nødvendigt at markedsføre søde drikke, kager, kiks, is, chips og snacks og alkoholiske drikkevarer i tilbudsaviserne, hvis man vil klare sig på det danske dagligvaremarked.

Det vurderer informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop, der blandt andet dækker Kvickly, SuperBrugsen, Fakta og Irma.

»Hvis vi undlod at markedsføre disse varer, eksisterede vi ikke særlig længe på det her marked i særlig stor målestok. De varer er en betingelse for at være på markedet. Vareudbuddet afspejler i høj grad det, som vores kunder efterspørger«, siger han.

LÆS ARTIKEL Men kunne der ikke være godt købmandskab i at skille sig ud og indstille den massive markedsføring af usunde varer? Butikskædernes tilbudsaviser ligner jo hinanden? »Det er der en grund til. Det er, fordi det virker. At køre specialbutikker er ikke vores gebet. Man kan ikke drive landsdækkende kæder, hvis man fjerner markedsføringen af det, du kalder usunde fødevarer«, siger Jens Juul Nielsen.

Købmænd går på begge ben
En stribe danske dagligvarekæder – herunder også kæderne fra Coop og Bilka, Føtex og Netto, der hører til hos Dansk Supermarked – samarbejder med myndighederne om for eksempel nøglehulsmærket og fuldkornsmærket, der har til formål at guide forbrugerne til lettere at finde frem til sunde fødevarer.

Samtidig viser talmateriale, som konsulentvirksomheden iCoCo har lavet for Politiken, at godt 30 procent af fødevarerne i 18 dagligvarekæders tilbudsaviser tilhører kategorier som konfekture, kager og kiks, is, chips og snacks, søde drikke og alkoholdrikkevarer.

Men der er intet galt i at gå på begge disse ben som købmand, mener Jens Juul Nielsen.

Målrettet efter kundernes behov
»Forudsætningen for, at vi kan eksistere og være med til at gøre nøglehulsmærket kendt og sælge og udvikle sunde fødevarer, er, at der er kunder i butikkerne. Og vi er nødt til at have de varer, som kunderne også vil have«, siger han med henvisning til de usunde fødevarer.

LÆS ARTIKEL

Og han bakkes op af kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked, Finn Lund Andersen.


»Hos Dansk Supermarked er alt målrettet efter kundernes behov. Når vi laver tilbudsaviser, forsøger vi efter bedste evne at ramme det, kunderne har lyst til at købe. Vi vil skabe de bedste valgmuligheder for danskerne«, siger han og fortsætter:

»Vi er ikke smagsdommere. Vi er købmænd. Og vi vedkender os, at hvis der er en vare, som kunderne efterspørger, så vil vi have den på hylderne – også selv om den måtte være usund«, siger han.

Tilbudsaviserne afspejler vores livsstil

Finn Lund Andersen understreger, at han umiddelbart ikke kan nikke genkendende til, at en tredjedel af fødevarerne på tilbud i Dansk Supermarked skulle tilhøre ovennævnte kategorier. Nanna Harder, der er ansvarlig for Føtex’ tilbudsaviser, mener, at tilbudsaviserne er et spejlbillede af det liv, som danskerne lever.

LÆS ARTIKEL »Jeg er overbevist om, at de fleste mennesker forsøger at servere sund mad fra mandag til fredag. Når så det bliver fredag, får de fleste børn i Danmark en pose slik og en pose chips. Vi giver i vores tilbudsaviser kunderne mulighed for at vælge både det sunde og det mindre sunde. Beslutningen om, hvad der så bliver købt, er i sidste ende kundernes, og sådan bør det også være«, siger hun.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden