0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forbruger-sladder hitter helt vildt på nettet

Antallet af anmeldelser stiger eksplosivt, men du kan ikke vide, om de er ægte.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Grafik: PHILIP YTOURNEL

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Skal du have nyt fjernsyn, på ferie eller hyre en håndværker til at lave dit køkken, kan det være svært at finde ud af, hvad du skal vælge. Men det problem er danskerne gode til at hjælpe hinanden med at løse.

Hos en række brugeranmeldelseshjemmesider oplever de en kraftig stigning i antallet af nye anmeldelser per uge fra 2010 til 2011. Problemet er bare, at forbrugeren ikke altid kan vide, om det er virksomheden selv, der har lavet anmeldelsen, eller om det er en kunde, som står bag. Det vil Forbrugerrådet have lavet om på.

»Vi så gerne, at der var nogle retningslinjer for brugeranmeldelser på hjemmesiderne, så man som forbruger i højere grad er sikker på, at der ikke bliver manipuleret. Der er en meget svingende kvalitet på siderne, men det er noget, som forbrugerne anvender, når de skal orientere sig på markedet, så derfor er det vigtigt, at de også er retvisende«, siger Martin Salamon, chefkonsulent Forbrugerrådet.

På Nordeuropas største hjemmeside med brugeranmeldelser, trustpilot.dk, hvor man kan anmelde alt fra supermarkeder til banker og håndværkere, er der fra sidste år til i år sket en tredobling i antallet af nye brugeranmeldelser per uge.

Sidste år bedømte 4.345 folk hver uge en virksomhed, men det tal er i år oppe på 13.174.

På hjemmesiden er der i alt over fem millioner anmeldelser. Også hos hjemmesiderne dethitter.dk, pricerunner.dk og moltobene.dk, hvor man ligeledes kan komme med sin mening om forskellige slags forhandlere, er der sket en eksplosiv stigning i antallet af brugeranmeldelser det seneste år.

Falske anmeldere
Sophie Esmann Andersen, forsker i forbrugeradfærd ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, forklarer stigningen med forbrugernes skepsis over for reklamer.

»Vi er som forbrugere blevet mere skeptiske over for reklamernes budskaber, men har til gengæld større tiltro til andre mennesker, som ikke har en kommerciel dagsorden. Derfor vil vi også gerne bidrage til at hjælpe andre ved at fortælle om egne erfaringer«, siger hun.

Men virksomhederne ser samtidig en forretningsmodel i forbrugernes øgede interesse for brugeranmeldelser, advarer hun.

»Nogle virksomheder køber folk til at skrive positive anmeldelser om deres virksomhed eller produkter, andre får deres ansatte til at skrive anmeldelser. Og atter andre forsøger at sende gratis produkter ud til folk for at få dem til at skrive positivt om dem på internettet«, siger Sophie Esmann Andersen.

Hos trustpilot.dk er de klar over problemstillingen og forsøger at bekæmpe de falske anmeldelser gennem et teknisk system, som skal fange snyderi.

»Du kan for eksempel ikke anmelde samme virksomhed fra samme computer flere gange. Derudover er det som bruger muligt at rapportere anmeldelser, man finder mistænkelige. Disse rapporteringer bliver fanget af vores supportteam, der efterfølgende validerer anmeldelsen,« siger medstifter af trustpilot.dk Anders Tjørnelund.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce