Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Grafik: PHILIP YTOURNEL

Grafik: PHILIP YTOURNEL

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbruger-sladder hitter helt vildt på nettet

Antallet af anmeldelser stiger eksplosivt, men du kan ikke vide, om de er ægte.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skal du have nyt fjernsyn, på ferie eller hyre en håndværker til at lave dit køkken, kan det være svært at finde ud af, hvad du skal vælge. Men det problem er danskerne gode til at hjælpe hinanden med at løse.

Hos en række brugeranmeldelseshjemmesider oplever de en kraftig stigning i antallet af nye anmeldelser per uge fra 2010 til 2011. Problemet er bare, at forbrugeren ikke altid kan vide, om det er virksomheden selv, der har lavet anmeldelsen, eller om det er en kunde, som står bag. Det vil Forbrugerrådet have lavet om på.

LÆS ARTIKEL

»Vi så gerne, at der var nogle retningslinjer for brugeranmeldelser på hjemmesiderne, så man som forbruger i højere grad er sikker på, at der ikke bliver manipuleret. Der er en meget svingende kvalitet på siderne, men det er noget, som forbrugerne anvender, når de skal orientere sig på markedet, så derfor er det vigtigt, at de også er retvisende«, siger Martin Salamon, chefkonsulent Forbrugerrådet.

På Nordeuropas største hjemmeside med brugeranmeldelser, trustpilot.dk, hvor man kan anmelde alt fra supermarkeder til banker og håndværkere, er der fra sidste år til i år sket en tredobling i antallet af nye brugeranmeldelser per uge.

Sidste år bedømte 4.345 folk hver uge en virksomhed, men det tal er i år oppe på 13.174.

På hjemmesiden er der i alt over fem millioner anmeldelser. Også hos hjemmesiderne dethitter.dk, pricerunner.dk og moltobene.dk, hvor man ligeledes kan komme med sin mening om forskellige slags forhandlere, er der sket en eksplosiv stigning i antallet af brugeranmeldelser det seneste år.

Falske anmeldere
Sophie Esmann Andersen, forsker i forbrugeradfærd ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, forklarer stigningen med forbrugernes skepsis over for reklamer.

»Vi er som forbrugere blevet mere skeptiske over for reklamernes budskaber, men har til gengæld større tiltro til andre mennesker, som ikke har en kommerciel dagsorden. Derfor vil vi også gerne bidrage til at hjælpe andre ved at fortælle om egne erfaringer«, siger hun.

Men virksomhederne ser samtidig en forretningsmodel i forbrugernes øgede interesse for brugeranmeldelser, advarer hun.

»Nogle virksomheder køber folk til at skrive positive anmeldelser om deres virksomhed eller produkter, andre får deres ansatte til at skrive anmeldelser. Og atter andre forsøger at sende gratis produkter ud til folk for at få dem til at skrive positivt om dem på internettet«, siger Sophie Esmann Andersen.

Hos trustpilot.dk er de klar over problemstillingen og forsøger at bekæmpe de falske anmeldelser gennem et teknisk system, som skal fange snyderi.

»Du kan for eksempel ikke anmelde samme virksomhed fra samme computer flere gange. Derudover er det som bruger muligt at rapportere anmeldelser, man finder mistænkelige. Disse rapporteringer bliver fanget af vores supportteam, der efterfølgende validerer anmeldelsen,« siger medstifter af trustpilot.dk Anders Tjørnelund.

Ombudsmand klar til nye regler

Stifteren af moltobene.dk, hvor man kan anmelde restauranter, forsøger at forebygge snyderi ved, at man kun kan skrive en brugeranmeldelse, hvis man logger på via sin Facebookprofil. »Man kan sagtens oprette en falsk Facebookprofil, men det er svært at få folk til at være venner med den, og derfor har jeg et program, som blandt andet tjekker antallet af venner, inden anmeldelsen bliver offentliggjort,« siger stifter Per Esmann Jensen. LÆS ARTIKEL



Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men hos ingen af hjemmesiderne skal man opgive for eksempel adresse eller telefonnummer, så ejerne af hjemmesiderne har mulighed for at kontakte og tjekke identiteten på anmelderen. Det skal de nye retningslinjer, som Forbrugerrådet foreslår, blandt andet lave om på.

»Det skal være muligt for forbrugerne at melde ind, hvis de synes en anmeldelse er falsk. Og så skal det være muligt for ejerne af hjemmesiden at vende tilbage til dem, der har skrevet anmeldelser, så man kan forhøre dem om rigtigheden af deres anmeldelser. Endelig burde der være regler for, at alle indlæg er dateret, så forbrugeren ved, om der er tale om en ny eller gammel anmeldelse«, siger chefkonsulent i Forbrugerrådet Martin Salamon.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe siger til Lørdagsliv, at han er positivt indstillet over for at lave retningslinjer på området.

»Der er ikke nogen regulering af området i dag, og det er almindelig kendt, at mange anmeldelser ikke altid er rigtige, hvilket kan være med til at vildlede forbrugerne« siger forbrugerombudsmanden. Han vil indkalde de relevante parter til møde om, hvordan det er smartest at udforme retningslinjerne, når han får en henvendelse fra Forbrugerrådet.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden