GEBYR. En tvungen forsikring på handler med brugte ting har gjort brugerne på Trendsales sure.
Foto: JENS DRESLING

GEBYR. En tvungen forsikring på handler med brugte ting har gjort brugerne på Trendsales sure.

Privatøkonomi

Tvungen forsikring på Trendsales vækker harme

Netportalen indfører nyt gebyr på 2 procent af alle køb. Kunderne er sure.

Privatøkonomi

Den brugte flyverdragt til lille William - som sælgeren skal have 500 kroner for - kommer til at koste dig en tier oveni til en forsikring.

I hvert fald, hvis du har fundet flyverdragten via net-markedspladsen Trendsales og gennemfører handlen i deres system.

Nyt gebyr Den populære tjeneste for især brugt tøj, som har over en halv million brugere, har indført en tvungen forsikring på 2 procent af købsprisen, hver gang en handel går igennem.

Det er køberen, der skal betale gebyret, og Trendsales er, skriver tjenesten til brugerne, 'godt klar over, at nogle vil finde det nye gebyr upassende'.

LÆS ARTIKEL

I forvejen betaler sælgeren 4 procent af beløbet i gebyr til Trendsales.

Forsikringen - med navnet TrendSafe - skal dække, hvis man køber en kopivare, eller hvis man modtager en vare, der ikke er som beskrevet, og ikke selv kan finde en løsning med sælgeren.

Forsvundet i posten
Endelig dækker forsikringen også, hvis varen ikke når frem, og sælgeren samtidig ikke kan dokumentere, at den er afsendt.

Men der er ikke dækning fra TrendSafe, hvis forsendelsen er forsvundet i posten, og sælgeren har købt en såkaldt indleveringsattest - en udgift, sælgeren typisk vil vælte over på køberen. En attest giver dog ikke erstatning fra Post Danmark, den er kun bevis for afsendelsen.

LÆS ARTIKEL

Den obligatoriske forsikring har fået Trendsales' brugere på barrikaderne. Mange mener nemlig, at de ikke har brug for forsikringen - og i hvert fald vil de selv vælge, om de vil have den.

Brugere: En pengemaskine

I flere heftige debatter på nettet, bl.a. på Trendsales' egen side, erklærer flere brugere, at de nu er færdige med at handle gennem systemet.

»Jeg har besluttet kun at købe ting via 'mødes og handle' eller bankoverførsel. Synes, det er SÅ dårlig stil af en så stor overskudsforretning, som Trendsales er, at man ikke lader forsikringen være valgfri«, skriver en bruger.

»I er en handelsvirksomhed. Hvad med også at behandle jeres kunder pænt den vej rundt? Lad folk selv bestemme, om de vil tilkøbe en 'safe'-ydelse fra jer. Det eneste 'safe' her er da vist noget med at tjene penge i én retning«, skriver en anden.

Trendsales er tidligere blevet kritiseret for at ikke at informere tydeligt nok om sine gebyrer - hvilket ledelsen nu oplyser, at der er rettet op på.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden