bipbip. Kun får kunder bruger i dag store mængder data.
Foto: MANU FERNANDEZ/AP

bipbip. Kun får kunder bruger i dag store mængder data.

Privatøkonomi

Mobilkrigen gemmer på ny regning

Teleselskaber har bekriget hinanden i to år på mobilområdet.

Privatøkonomi

To års priskrig har mere end halveret mobilpriserne og kostet mobilbranchen milliarder. Nu truer nye økonomiske isbjerge.

»Problemet er al den data, selskaberne forærer væk for øjeblikket«, siger Mortens Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank til Morgenavisen Jyllands-Posten.

I knap to år har TDC, Telenor, Telia og selskabet 3 bekriget hinanden på mobilområdet.



Efter først at have drejet panisk på prisskruerne har krigen på det seneste fået selskaberne til at øge de datamængder, som er inkluderet i de populære mobilpakker, der udbydes af telegiganternes mange lavprisselskaber.

Her og nu sker det uden økonomisk risiko, fordi kun et fåtal af kunderne reelt bruger de store mængder data.

Selskabernes økonomiske hovedpine opstår, fordi et øget forbrug af mobildata kræver nye mobilmaster og flere antenner, så de digitale motorveje holdes åben for lynhurtig trafik.

Men da mobilkunderne allerede er udstyret med store datapakker til en fast pris, er selskaberne låst på indtjeningen fra dataeventyret.

Ingen har i dag et bud på størrelsen af den regning, som mobilbranchen styrer imod. Men Sydbanks teleekspert ser store problemer i forhold til hele forretningsmodellen bag salget af datapakker.

»Når kunderne begynder at bruge op til grænsen af de datamængder, der allerede ligger i deres abonnementer, får man et pres på mobilnettene, uden at man får nogen indtjening,« siger Morten Imsgard til Jyllands-Posten.

Hos Telenor fortæller finansdirektør Henrik Skov til Jyllands-Posten, at øget dataforbrug i fremtiden nødvendigvis vil få priserne til at stige.

For et år siden fik mobilkunder typisk 0,5 GB data med i mobilpakkerne. I dag skilter selskaber som CBB Mobil, Bibob og CallMe med op til 12 GB til samme pris.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden