0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vinnyder, rejselysten og telefon-snakkesalig: Her er den typiske danske forbruger

Vi danskere har efterhånden så mange materielle goder, at vi i høj grad køber livskvalitet i form af oplevelser for vores penge.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et beløb på 181.700 kroner om året. Så meget var den disponible indkomst for den gennemsnitlige danske forbruger i 2009, viser Forbrugsundersøgelsen fra Danmarks Statistik. Og pengene bruger vi på vores bolig og i større og større omfang på os selv, viser tallene.

Tag over hovedet er en stor post – og har altid været det. I 2010 udgjorde husstandenes udgifter til at bo næsten en fjerdedel, nemlig 23 procent, af forbruget. Det er en marginal stigning på under 1 procent siden 1992, men i kroner og øre var stigningen fra årene 1994-96 til 2008-10 på hele 17 procent.

LÆS ARTIKEL

Det er dog ikke hele forklaringen. I andre velstående lande som Frankrig, Belgien og Italien bruger folk nemlig langt mere end os på fødevarer. Ifølge Søren Askegaard skyldes det store forskelle i madkultur.

»Selv om et mindretal af danskerne i stigende grad synes at være bevidste om madkvalitet, har vi har intet folkeligt forankret fokus på god mad og er historisk set ikke opøvet i lysten til at betale ekstra for kvalitet«, siger Søren Askegaard.

»Det giver plads for hele discountbølgen. Jeg tror, mange moderne forbrugere har en tendens til at spare maksimalt på områder, som ikke rigtig betyder noget«, siger professoren i forbrugeradfærd.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts