Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Arkivfoto: THOMAS BORBERG
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du har 13 måneder til at klage over misbrug af kreditkortet

En kvinde fik misbrugt sit Mastercard - hun skal have pengene tilbageført, siger ankenævn. Banken nægter.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mærkelige transaktioner på mindre beløb, der alle var i dollar.

En kvinde med MasterCard gennem GE Moneybank havde ikke set nærmere på sine betalingsoversigter fra de foregående måneder, før hun i maj 2010 gennemgik dem alle og opdagede, at der i alt var trukket 18.000 kroner på kortet, som hun absolut intet kendte til.

LÆS ARTIKEL

Det var sket fra januar til april.

GE Moneybank: Passivitet
Dagen efter kontaktede hun GE Moneybank for at få ført pengene retur. Men selv om banken anerkendte, at der var tale om misbrug, mente de også, at kvinden havde udvist passivitet ved ikke at have opdaget svindelen noget før.

Så de ville ikke betale de 18.000 kroner tilbage.

Sagen er netop blevet afgjort i Pengeinstitutankenævnet, der slår fast, at forbrugere som følge af EU-lovgivning fra 2009 har 13 måneder til at gøre indsigelse mod misbrug, så længe de reagerer, når de opdager misbruget.

GE Moneybank nægter dog at følge afgørelsen.

Vi kender ikke rettighederne

Men masser af danskere tror, at de skal reagere lynhurtigt for ikke at miste retten til at få tilbageført pengene.

LÆS

Det viser en rundspørge, som DR's Kontant har lavet i programmet, der vises i aften.

Og det får Forbrugerrådet til at kritisere bankerne for ikke at oplyse kunderne om, hvordan reglerne er nu:

»Det virker altså som en helt uforståelig form for arrogance, hvor bankerne holder fast i et regelgrundlag, der for længst er afskaffet«, siger Forbrugerrådets direktør Rasmus Kjeldahl til Kontant.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden