Forsikringsselskab løj om billigere livsforsikring

Et løfte om billigere livsforsikring, gjorde i virkeligheden policen dyrere.

Privatøkonomi

»Nu bliver din livsforskring billigere«.

Det var overskriften i et brev, som forsikringsselskabet If i juni og juli sendte til op imod 1.100 kunder, der fik lidt ekstra at forsøde sommeren med - troede de.

Men tværtimod blev det dyrere, skriver 24timer.

»Du skal bare betale din livsforsikring, som du plejer - dermed accepterer du også automatisk de nye forsikringsvilkår«, skrev If og skamroste sig selv for at sænke priserne.

LÆS OGSÅ

Men nogle kritiske kunder nærlæste brevet.

En af dem var Pernille Vejltoft fra Als. Hun bemærkede, at der i brevets brødtekst stod, at prisen på hendes livsforsikring fremover ville være 2.030 kroner i årlig præmie i stedet for de hidtidige 1.826 kroner.

En prisforhøjelse på 204 kroner.

»Det er bekymrende og tragikomisk, at et forskringselskab enten bevidst lyver - eller ikke kan regne. Uanset hvad tør jeg ikke være kunde hos If længere, for jeg aner ikke, om jeg er forsikret den dag, skaden sker,« siger Pernille Vejltoft til 24timer.

Forstår godt hvis kunder er utrygge
En anden læser, som har henvendt sig til 24timer, er Line Jespersen fra Aarhus. Hun blev som så mange andre lovet en lavere pris, som reelt var højere:

»Jeg åbnede brevet og lovede rollingerne en is. De hvinede. Så nærlæste jeg brevet og skreg i vilden sky af grin, for jeg elsker en dårlig joke, og den her var virkelig sort«, siger hun til 24timer.

I If’s telefoniske kundeservicecenter bliver de 70 medarbejdere kimet ned af de mildest talt forvirrede kunder.

»Vi lover dem jo en billigere forsikring. Men den bliver dyrere. Jeg troede ikke mine egne ører, da folk begyndte at ringe ind. Så jeg spænede op til ledelsen og sagde, at der er noget rivravruskende galt,« berettede en venlig If-medarbejder, da 24timer onsdag ringede og spurgte, hvad i alverden der foregår.

»Jeg forstår godt, hvis nogle kunder bliver utrygge ved, om vi har styr på vores policer, når sådan et brev kan blive sendt ud,« fortsatte han.

»Brandærgerligt«
Kundecenterchef Jane Husen, som har underskrevet de 1.100 breve, er på ferie, men marketingchef Rikke S. Thomsen lover, at ingen skal bekymre sig om, om deres forsikring er gyldig.

Men Rikke S. Thomsen, hvorfor lover I en besparelse, når forsikringerne i nogle tilfælde bliver op imod 300 kroner dyrere?

»Tro mig; vi er brændærlige over det og kede af det. Men hvor der er mennesker involveret, kan fejl ske. Fejlen er fundet og løst.«

Men så kan disse mennesker vel også komme til at annullere en forsikring?

»Det er helt utænkeligt,« siger Rikke S. Thomsen, som understreger, at der ikke var fejl i samtlige 1.100 breve.

Men allerede i slutningen af juni begyndte I at sende de første misvisende breve ud og det fortsatte ind i juli. Nu er vi i august, og I har endnu ikke kontaktet kunderne og fortalt om den skuffende fejl. Hvorfor ikke?

»Det er også en fejl. Det gør vi nu. Vi er i gang med at kontakte de berørte kunder,« siger hun til 24timer.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden