Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bank. Det er hårdt slag i ansigtet på mange ældre, når banken nedlægger den lokale afdeling.
Foto: FINN FRANDSEN (Arkiv)

Bank. Det er hårdt slag i ansigtet på mange ældre, når banken nedlægger den lokale afdeling.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ældresagen: Filiallukninger rammer de gamle hårdt

Uden netbank og ungdommens mobilitet bliver livet uden lokal filial surt for de ældre, mener ældresagen.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når banker lukker filialer på stribe, som Danske Bank i dag har besluttet at gøre, går det uforholdsmæssigt hårdt ud over de samfundets ældste borgere.

Både deres adgang til bankbesøgets digitale alternativer og til bankens fjernereliggende afdelinger er nemlig brolagt med betydelige forhindringer, lyder det fra Ældresagen.

LÆS OGSÅ

»Vi ved jo, at der er 360.000 ældre, der aldrig har været på internettet, og en stor del af dem er jo garanteret kunder hos Danske Bank. Og selv hos dem, der er på internettet, kan det være et urealistisk stort skridt at gå fra at sende en e-mail til at bruge netbank NemId«, siger underdirektør Michael Teit Nielsen.

Banken - en livsfælle
Trods nettets mange fortræffeligheder, som banken i stigende grad vil have kunderne til at benytte, mener Ældresagen, at bankerne undervurderer de ældres behov for at kunne møde op i den lokale afdeling.

Deres forhold til banken er andet og mere end kunde-butik-forhold, fortæller underdirektøren. Det handler om troværdighed, trofasthed og ofte en livslang relation.

»Og for mange betyder det også noget, at man kan komme og se de velkendte ansigter og få en snak, samtidig med at man hæver på sin bankkonto. Så derfor går det hårdere ud over den her aldersgruppe end de yngre, når man lukker filialer«, siger Michael Teit Nielsen.

Filial i langbortistan
I første halvdel af 2012 lukkede Danske Bank 31 filialer. Men i forbindelse med bankens halvårsregnskab, der blev fremlagt i dag, fremgår det, at udviklingen vil fortsætte. Ifølge Børsen betyder planen konkret, at Danske Bank skal nedlægge omkring 30 procent af bankens knap 300 filialer her til lands over de kommende to år.

Og udviklingen er stærkt bekymrende, mener man hos Ældresagen, for Danske Bank langt fra er alene om den.

»Det er klart en ulempe, at mange får længere til deres nærmeste filial. Hvis man er afhængig af offentlig transport og bor i et område, hvor busruterne bliver nedlagt, eller hvis man har helbredsproblemer, så bliver det jo langt mere besværligt at få ordnet sine bankforretninger«, siger Michael Teit Nielsen.

Ældre på det digitale tog
Med til kritikken hører imidlertid også en erkendelse af, at bankerne såvel som resten af samfundet er nødt til at følge med tiden og omorganisere, hvor det kan betale sig.

»Derfor har vi også en kraftigst voksende aktivitet ude i vores lokalområder med IT-undervisning, hvor vi sikrer, at ikke for mange bliver efterladt på perronen, mens det digitale tog suser forbi«.

Midt i togsnakken kommer Michael Teit Nielsen med en opfordring til bankerne om at tøffe ud i landet på alternativ vis.

»Man kunne forestille sig, at de større banker havde et tilbud om en bankbus eller noget lignende, der simpelthen kom ud i lokalområderne, hvor lukningerne medfører de største ulemper«, siger han.

»I hvert fald må de tage nogle sociale hensyn, når de lukker filialer. For banksektoren er en meget væsentlig del af vores samfund«.

En etage op

Som led i Danske Banks filiallukning er det ifølge Børsen også planen at flytte en række afdelinger fra stueetagen til 1. sals højde, så færrest mulige kunder kommer ind i banken uden forudgående aftale.

Heller ikke den udvikling vækker jubel hos Ældresagens underdirektør:

»Jeg håber sandelig, at de så sørger for at adgangsforholdene er i orden og tilgængeligheden så god, som den overhovedet kan være. For der er mange, som er gangbesværede eller har handikaps, som ikke bare lige kan spurte op ad en trappe til 1. sal«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden