Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

rasende. Per Holm er rasende over bruddet med Coop. Han er ikke i tvivl  om, at det er foreningen Danske  Bedemænd, der indædt kæmper for at  holde kunderne væk fra hans internet- forretning. Foto: Miriam Dalsgaard

rasende. Per Holm er rasende over bruddet med Coop. Han er ikke i tvivl om, at det er foreningen Danske Bedemænd, der indædt kæmper for at holde kunderne væk fra hans internet- forretning. Foto: Miriam Dalsgaard

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bedemænd er i bitter krig om begravelser på nettet

Dagligvaregiganten Coop dropper aftale efter voldsomme protester fra lokale bedemænd.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det var både en triumf og et gennembrud, da landets første online bedemandsfirma, BedreBegravelse.dk, for få måneder siden kunne offentliggøre en lukrativ samarbejdsaftale med dagligvaregiganten Coop, der blandt andet driver supermarkedskæderne Kvickly, Fakta og SuperBrugsen.

Med aftalen fik 1,7 millioner medlemmer af Coops indkøbsforening CoopPlus for første gang mulighed for at købe prisbillige begravelser over nettet.

Også salgschefen i CoopPlus, Kim Fürstling, var begejstret.

»BedreBegravelse.dk har gjort det enkelt at træffe sine valg i en svær tid og tilmed til en lavere pris«, lød meldingen fra en begejstret Kim Fürstling, da aftalen var i hus.

Aftale opsagt med kort varsel
Men man har som bekendt et standpunkt, til man tager et nyt. Coop har ophævet aftalen med kort varsel med henvisning til, at der har været protester i medlemskredsen.

»Jeg er rasende, for jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det er vores konkurrenter, de lokale bedemænd, der har formået at forpurre dette samarbejde«, siger Per Holm, der ejer og driver BedreBegravelse.dk.

LÆS ARTIKEL Næppe var samarbejdsaftalen kommet i hus, før Coop-ledelsen modtog et protestbrev fra foreningen Danske Bedemænd, der organiserer en stor del af de lokale bedemandsforretninger, og som kæmper indædt for at holde kunderne væk fra Per Holms internetkonkurrent. Skriver om mulige klagersagerI brevet gør Danske Bedemænd det klart for Coop, at der formentlig vil komme en stribe klagesager mod internetfirmaet: »Helt grundlæggende tager vi i brancheforeningen stærkt afstand fra tilbud, der kategoriserer begravelser på samme måde som discount dagligvarer. Det er efter vores opfattelse udtryk for en manglende situationsfornemmelse, hvor en familie skal lægge rammerne for den endelige afsked med en kær slægtning eller ven. Med en discount begravelse, er risikoen stor for, at afdødes egne ønsker og selve håndteringen af begravelsen kan gå grueligt galt og efterlade de pårørende med et uudsletteligt dårligt minde om en sidste afsked, som de aldrig vil kunne gøre om«, hedder det i brevet, der er underskrevet Danske Bedemænds landsformand Knud Larsen. Ingen klagerPer Holm er rystet. Hans firma har nu håndteret 1.500 begravelser i de halvandet år, det har eksisteret – og der har endnu aldrig været en klage, siger Per Holm.

LÆS ARTIKEL

Formanden for Danske Bedemænd, Knud Larsen, understreger, at det er budskabet om, at kunderne altid kan spare 5.000 kroner på Per Holms billige begravelser, der har fået foreningen til at reagere:

»Det er en forkert oplysning, og når det så bliver blæst ud i Coops medlemsforening, er det klart, at det presser de små bedemænd«, siger han.

Du påstår, at der vi komme en hel stribe klagesager mod BedreBegravelse.dk. Hvor ved du det fra?

»Jamen, det er jo formodningen, når man markedsfører en forkert besparelse«.

Men ved du, om der nogensinde har været en klagesag mod BedreBegravelse.dk?

»Nej, det er jeg jo ikke vidende om«.
Der kæmpes benhårdt om kunderne

I Forbrugerrådet kan chefkonsulent Martin Salamon bekræfte, at der bliver kæmpet benhårdt om kunderne i bedemandsbranchen. »Vi vil ikke være overdommere i denne fejde, men der er ingen tvivl om, at hele branchen befinder sig i en voldsom omstillingsfase«. »For nogle kunder er lange samtaler med en bedemand slet ikke nødvendige, de kan fint købe kisten og transporten over nettet, mens andre netop har behov for samtalen og den personlige kontakt. Set med forbrugerøjne er det en klar fordel at kunne vælge mellem produkterne«, siger Martin Salamon. Men det bliver altså ikke med Coops hjælp, at kunderne får flere valgmuligheder. FACEBOOK







Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden