Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
GRARUP JAN
Foto: GRARUP JAN

Præmie. Med færre og mindre skybrud har forsikringsselskaberne råd til at sænke priserne.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kunderne kan glæde sig: Priskrig på vej i forsikringsbranchen

Bedre vejr har givet forsikringsselskaberne råd til at sætte priserne ned.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Teleselskaberne kender den bedre end de fleste, og benzinudbydere har kæmpet bravt i den.

Nu tyder meget på, at priskrigen er kommet til forsikringsbranchen, som hidtil har været kendetegnet ved prisstigninger og atter prisstigninger.

Det skriver Berlingske Business.

LÆS OGSÅ

Forklaringen skal ifølge en række analytikere findes i nedbørsmålerne. Et mildere vejr har nemlig givet medvind til forsikringsselskaberne, som dermed har råd til at konkurrere mere på prisen.

»I forsikring er det prisen, man styrer på, og når først ét selskab sætter i gang, er det kun et spørgsmål om tid, før de andre følger med. Det er rigtigt svært at differentiere sig i forsikringsbranchen, så man er nødt til at følge med på prisen,« siger Nicolaj Jeppesen, aktieanalytiker i Sydbank, til avisen.

Berlingske Business har desuden sammenlignet forsikringsbranchens regnskabstal for første halvår 2012 og finder, at indtjeningen nu igen er høj efter flere dyre år med skybrud til milliarder.

Bilforsikringer i første række
Ifølge Jyske Banks aktieanalytiker Christians Hede vil forsikringskunderne inden for de kommende to-tre kvartaler få de lavere priser at mærke, hvis vintervejret vel at mærke arter sig.

Og priskrigen skydes i gang på landevejen, forudser Christian Hede.

»Bilforsikring er det første sted, hvor der kommer krig. Forsikringsselskaberne tjener rigtigt mange penge på det produkt i dag, og det er samtidig en god udstillingsvare, som kan lokke kunder til,« siger han til Berlingske Business.

Hos FDM vurderer man, at der i høj grad er plads til mere konkurrencedygtige priser på markedet for bilforsikringer.

»Selv om antallet af skader er faldet, så er prisen bare steget og steget.

Potentialet er til stede for massiv konkurrence, for vi har en opfattelse af, at der bliver tjent gode penge på bilforsikringer nu,« siger FDM’s forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen til avisen.

Alka klar til krig

Ifølge Forsikring & Pensions senest tilgængelige analyse udgør omkring en fjerdedel af branchens samlede præmieindtægter.

Ingen af de store forsikringskoncerner Tryg og Topdanmark er klar til at bebude priskrig, men lover begge, at der ikke er flere generelle prisstigninger på vej.

Det er til gengæld det fagforeningsejede forsikringsselskab Alka, der er melder sig klar til at presse konkurrenterne på prisen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden