Brugt. Genbrugsbutikkerne får ikke nær så meget tøj som for få år siden. Flere og flere vælger at sælge tøjet på nettet, og samtidig betyder krisen, at vi beholder tøjet længere, lyder forklaringen.
Foto: JACOB EHRBAHN

Brugt. Genbrugsbutikkerne får ikke nær så meget tøj som for få år siden. Flere og flere vælger at sælge tøjet på nettet, og samtidig betyder krisen, at vi beholder tøjet længere, lyder forklaringen.

Privatøkonomi

Krisebevidste danskere giver mindre til genbrug

Genbrugsforretninger melder om problemer med at skaffe tilstrækkeligt med godt tøj.

Privatøkonomi

Selvom de humanitære genbrugsbutikker er en blomstrende forretning, er danskerne blevet mere nærige med at aflevere godt, brugt tøj til organisationer som Dansk Røde Kors, Frelsens Hær og Blå Kors.

Det skriver Kristeligt Dagblad.

Flere og flere vælger i stedet at sælge tøjet på nettet, og samtidig betyder krisen, at vi beholder tøjet længere.

Det fortæller tre af de største humanitære organisationer. Tendensen bekræftes af en undersøgelse fra Copenhagen Business School foretaget i Sverige og i Danmark. Den viser, at 38 procent af alle unge mellem 16 og 30 år har prøvet at sælge tøj på nettet eller i særlige forretninger inden for det seneste år.

Samtidig viser undersøgelsen, at de fleste unge kasserer tøj, fordi det ikke passer eller er blevet umoderne, og at ønsket om at hjælpe andre ved at give tøjet væk spiller en underordnet rolle.

Lavede en særlig kampagne
Frelsens Hærs informationschef, Lars Lydholm, fortæller, at organisationens 24 genbrugsbutikker i år regner med at omsætte for 40 millioner kroner.

»Der er meget stor interesse for genbrugstøj, 2012 bliver et af vores bedste år, men omsætningen kunne have været tre til fire millioner højere, hvis vi havde tilstrækkeligt med tøj. Den økonomiske krise betyder, at danskerne beholder tøjet i længere tid«, siger Lars Lydholm.

Han henviser også til, at Frelsens Hær har været ramt af flere tyverier, hvor kriminelle tømte hele containere for at sælge tøjet i udlandet. Dansk Røde Kors driver 220 genbrugsbutikker med en samlet omsætning på 100 millioner kroner om året.

Ifølge kommunikationschef Tina Donnerborg er det tydeligt, at danskerne under krisen er blevet mere påpasselige med deres tøj.

»Det betyder, at det tøj, vi får ind, er mere brugt og slidt. Når vi i år har oplevet rekordomsætning, skyldes det blandt andet, at vi har været gode til at sætte de rigtige priser«, siger Tina Donnerborg og henviser til, at manglen på tøj fik Røde Kors til at iværksætte en særlig kampagne i november.

Også Blå Kors, der driver 58 genbrugsbutikker og omsætter for 33 millioner kroner om året, melder om problemer med at skaffe tilstrækkeligt med godt tøj.

»Der er tøj nok på markedet. Men en af udfordringerne er, at der kommer flere og flere containere fra kommercielle indsamlere, og det udhuler donationerne til de humanitære organisationer«, siger teamleder Jytte Jensen fra Blå Kors Genbrug.

Adjunkt Wencke Gwozdz fra Copenhagen Business School forsker i forbruger-adfærd og forklarer, at samtidig med at genbrug er blevet moderne, betyder krisen, at mange er blevet bevidste om, at de selv kan tjene penge på brugt tøj.

Hun foretog i foråret en undersøgelse blandt 1175 unge svenskere mellem 16 og 30 år. Den viste, at 649 selv havde prøvet at sælge deres tøj inden for det seneste år. Og da det samme spørgsmål for nylig blev stillet til godt 200 danske jævnaldrende i en uvidenskabelig undersøgelse i København, var resultatet det samme.

»Blandt især de unge er der blevet en større bevidsthed om, at brugt tøj er en vare, der kan sælges på nettet. Samtidig er vi under finans-krisen blevet mere bevidste om vores private økonomi«, siger Wencke Gwozdz.

Ifølge lektor i oplevelsesøkonomi ved Aarhus Økonomi Sophie Esmann Andersen er der foreløbig intet, der tyder på, at det er mindre populært at gå i genbrugstøj end tidligere.

»Hvor det tidligere kunne være pinligt at handle genbrug, så er der sket et ryk de seneste 10 år. Det ligger i den moderne identitet, at man gerne vil være unik, og det giver genbrugstøjet mulighed for. Samtidig spiller genbrug sammen med en etisk trend om at være tilbageholdende med overforbrug«, forklarer Sophie Esmann Andersen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden