Forsikringssnyd. 20.000 familier snyder hvert år med indbosforsikringen, viser en opgørelse Forsikring & Pension har lavet.
Foto: PER FOLKVER

Forsikringssnyd. 20.000 familier snyder hvert år med indbosforsikringen, viser en opgørelse Forsikring & Pension har lavet.

Privatøkonomi

20.000 familier snyder hvert år med indboforsikringen

Brancheorganisationen vil have oprustet indsatsen overfor svindel.

Privatøkonomi

Udenfor styrter regnen ned og efterlader gader, kloaker og ikke mindst din kælder fyldt med vand.

En enkelt glød og pludselig er køkkenet brændt ned.

Når uheldet er ude, skal det meldes til forsikringen - men hvad lå der egenlig i skufferne i køkkenet, og hvor meget af værdi havde du opbevaret i den oversvømmede kælder?

LÆS OGSÅ:

Selv om de fleste hurtigt kan blive enige om, at vi ikke bryder os om snyd, sker det, at op mod 20.000 familier hvert år snyder med indboforsikringen.

Det viser en opgørelse, som brancheorganisationen Forsikring & Pension har lavet for DR Nyheder.

Forsikring & Pension, som står bag undersøgelsen, arbejder for at fremme branchens interesser.

Forsikringssnyd er tyveri
Per Bremer Rasmussen, der er direktør i Forsikring og Pension, tøver ikke med at kalde forsikringssnyd for direkte tyveri.

»Det svarer jo til, at man lægger varer i sin taske, når man er på indkøb i supermarkedet«, siger han til DR Nyheder.

Han tilføjer:

»Det er meget alvorligt, at kunder forsøger at snyde deres forsikringsselskab«.

Vi snyder fordi, vi føler os snydt
Samlet set mister forsikringsselskaberne hvert år flere hundrede millioner kroner, ikke mindst fordi folk også snyder med forsikringspolicerne.

Opgørelsen svarer til, at hver gang 15 familier melder en skade, er der mindst én familie, der snyder med kravet om erstatning.

Ifølge Karsten Engmann DR's økonomiske ekspert, snyder vi, fordi vi ikke tror, at vi bliver afsløret.

Dårligt undskyldning
En anden grund til det omfattende snyderi skyldes, at vi selv føler os snydt.

En anden undersøgelse af forsikringssvindel, som Forsikring & Pension lavede i 2011, viste blandt andet, at folk snød med deres indboforsikring fordi de mener, at forsikringsselskabet snyder dem.

En stor del fortæller nemlig, at de snyder, fordi de synes, forsikringspræmierne er for dyre, at de får for lidt i erstatning, at selskabet tolker forsikringspolicen til deres egen fordel, eller at de generelt føler sig dårligt behandlet af selskabet.

Det mener Hans Reymann-Carlsen, der er underdirektør i Forsikrings & Pension, dog ikke er forklaringen. Han opfatter det som en dårlig undskyldning.

»Folk bruger det som en form for efterrationalisering. Så det er nærmere en dårlig undskyldning«, siger han til DR Nyheder, og understeger, at folk ofte ikke prioriterer at læse forsikringsreglerne.

Et af organisationens mål er, at fremme folk opfattelse af forsikringsbranchen.

Blandt andet skriver de på deres hjemmeside, at 50 procent af befolkningen skal have en opfattelse af dem som ansvarlige og ordentlige i deres måde at drive forretning på, og at folk skal dømme dem positivt.

Indsatsen overfor snyd skal skærpes

Det er svært at komme forsikringssvindel til livs, fortæller Hans Reymann-Carlsen til DR Nyheder og forklarer, at brancheforeningen derfor over de seneste år har oprustet indsatsen mod forsikringssvindel, og sikret at forsikringsselskaberne er mere på vagt.

Det har de gjort ved at ansætte konsulenter, som typisk er tidligere politibetjente, til at undersøge mulige svindelsager.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden