Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
ÅRSOPGØRELSE: Det er blandt andet sygehuspersonalet, der er forsikret af PenSam Liv, og som ikke har modtaget deres årsopgørelser i tide.
Foto: THOMAS BORBERG

ÅRSOPGØRELSE: Det er blandt andet sygehuspersonalet, der er forsikret af PenSam Liv, og som ikke har modtaget deres årsopgørelser i tide.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pensionskasse får bøde: Kunderne fik ingen årsopgørelse

PenSam Liv skal nu betale for ikke at sende årsopgørelser til deres kunder.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

PenSam Liv, der er en dansk livsforsikrings- og pensionskoncern, har accepteret en bøde på 50.000 kroner, fordi de i årene 2008 til 2010 ikke har sendt lovpligtige årsopgørelser til deres kunder.

Det skriver Finanstilsynet på deres hjemmeside i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ

Alene i 2010 er det cirka 12.000 kunder, der ikke har modtaget årsopgørelserne. Og i 2008 var der omkring 9.000 kunder, der modtog deres årsopgørelse med op til halvandet års forsinkelse.

Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) har ved bødens fastsættelse lagt vægt på, at det drejer sig om et stort antal forsikringstagere, der ikke havde modtaget de lovpligtige oplysninger.

Når man ikke modtager sine årsopgørelser, kan man eksempelvis ikke tjekke, om man har fået sine pensionsindbetalinger fra sin arbejdsplads.

Et årelangt og alvorligt problem

»Efter vores opfattelse er der tale om en grov overtrædelse af reglerne på området, fordi problemet med de manglende årsopgørelser har stået på i flere år, og fordi PenSam allerede i 2008 fik påbud om at udsende årsopgørelser til alle kunder«.

Sådan sagde Annette Bjaaland Andersen fra Finanstilsynets Forbrugerkontor i oktober sidste år, da Finanstilsynet anmeldte PenSam til politiet.

LÆS OGSÅ

Allerede i foråret 2012 gik Finanstilsynet ind i sagen på baggrund af flere konkrete henvendelser om kunder, der ikke modtog deres årsopgørelser på trods af, at PenSam i marts 2010 fastslog overfor Finanstilsynet, at der ikke ville være flere problemer med at udsende opgørelser til alle kunder.

Derfor vurderer Finanstilsynet, at PenSam på et langt tidligere tidspunkt burde have orienteret dem om de fortsatte problemer med at overholde forpligtelsen til at udsende kundernes årsopgørelser.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden