0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Konfirmation er big business

Gennemsnitsfamilien bruger 30.000 kroner. Virksomheder står i kø for at få del i dem.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
THOMAS WILMANN
Foto: THOMAS WILMANN

money, money, money. Mange virksomheder spinder guld på konfirmanderne både før, under og efter den store fest.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er penge at tjene på de mange konfirmationer i disse dage, og ikke mindst konfirmandernes blå mandage. Nye tal viser, at en gennemsnitsfamilie bruger op til 30.000 kroner på at afholde en konfirmation.

Over hele landet har virksomheder fået øjnene op for, at der kan spindes guld på konfirmanderne, og de skræddersyr derfor tilbud, der kan få konfirmander til at holde blå mandag hos netop dem.

»Konfirmationer er blevet big business. Det er der ingen tvivl om«, siger Mikkel Schultz, som driver Konfirmationsportalen.dk, der både henvender sig firmaer og til forældre, som søger inspiration til deres børns konfirmation. Portalen kan hjælpe med for eksempel huskelister og budgetudregner.

Omsætning på 1,4 milliard
Mikkel Schultz henviser til, at der konfirmeres godt 49.000 unge om året, og hvis de – som banken Nordea har vurderet – i gennemsnit bruger 30.000 kroner per fest, giver det en omsætning på 1,4 milliarder kroner.

»Jeg forstår godt, at virksomhederne går efter konfirmander, især fordi festen bliver større år for år, og fordi det er en tilbagevendende indtægtskilde«, siger han.

LÆS ARTIKEL

»Jeg får flere og flere henvendelser fra firmaer, som gerne vil reklamere for events til konfirmationer, og tendensen er, at konfirmanderne og deres familier spenderer flere penge på festen og på specielle arrangementer, for eksempel at komme ud at køre i fine biler«, siger han.

Et af de steder, der arrangerer blå mandage for konfirmander, er DGI-byen i København, som i år lancerer to koncepter og har udvidet antallet af datoer, fortæller marketingchef Eva Veis Thomsen.

Voksenpris
»Det er tredje år, vi har særlige tilbud til konfirmander, men vi har udvidet, fordi vi kunne se, at der var et marked for det«, siger hun.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere