money, money, money. Mange virksomheder spinder guld på konfirmanderne både før, under og efter den store fest.
Foto: THOMAS WILMANN

money, money, money. Mange virksomheder spinder guld på konfirmanderne både før, under og efter den store fest.

Privatøkonomi

Konfirmation er big business

Gennemsnitsfamilien bruger 30.000 kroner. Virksomheder står i kø for at få del i dem.

Privatøkonomi

Der er penge at tjene på de mange konfirmationer i disse dage, og ikke mindst konfirmandernes blå mandage. Nye tal viser, at en gennemsnitsfamilie bruger op til 30.000 kroner på at afholde en konfirmation.

Over hele landet har virksomheder fået øjnene op for, at der kan spindes guld på konfirmanderne, og de skræddersyr derfor tilbud, der kan få konfirmander til at holde blå mandag hos netop dem.

»Konfirmationer er blevet big business. Det er der ingen tvivl om«, siger Mikkel Schultz, som driver Konfirmationsportalen.dk, der både henvender sig firmaer og til forældre, som søger inspiration til deres børns konfirmation. Portalen kan hjælpe med for eksempel huskelister og budgetudregner.

Omsætning på 1,4 milliard
Mikkel Schultz henviser til, at der konfirmeres godt 49.000 unge om året, og hvis de – som banken Nordea har vurderet – i gennemsnit bruger 30.000 kroner per fest, giver det en omsætning på 1,4 milliarder kroner.

»Jeg forstår godt, at virksomhederne går efter konfirmander, især fordi festen bliver større år for år, og fordi det er en tilbagevendende indtægtskilde«, siger han.

LÆS ARTIKEL

»Jeg får flere og flere henvendelser fra firmaer, som gerne vil reklamere for events til konfirmationer, og tendensen er, at konfirmanderne og deres familier spenderer flere penge på festen og på specielle arrangementer, for eksempel at komme ud at køre i fine biler«, siger han.

Et af de steder, der arrangerer blå mandage for konfirmander, er DGI-byen i København, som i år lancerer to koncepter og har udvidet antallet af datoer, fortæller marketingchef Eva Veis Thomsen.

Voksenpris
»Det er tredje år, vi har særlige tilbud til konfirmander, men vi har udvidet, fordi vi kunne se, at der var et marked for det«, siger hun.

LÆS OGSÅ

I DGI-byen antog man tidligere, at konfirmander var for snæver en målgruppe, blandt andet fordi de kun blev konfirmeret én gang, fortæller Eva Veis Thomsen.

»Men vi kan se, at der er et marked, som vi ikke var bevidste om før. Desuden er konfirmationerne blevet mere hypede, så konfirmanderne har råd til at købe en billet, der koster mere end en sædvanlig børnebillet. Det troede vi ikke, at de ville, men det gør de altså«, siger Eva Veis Thomsen.

DGI-byen forventer, at omkring 450 konfirmander benytter sig af deres blå mandags-tilbud, som giver mulighed for både action og wellness samt mad og drikke for 295 kroner.

:

»Vi forventer en omsætning i år på cirka 130.000 kroner, hvilket er en forøgelse i forhold til sidste år, hvor vi kun havde omkring 200 tilmeldte konfirmander«, siger Eva Veis Thomsen.

Efterfest i sommerlandet

Fårup Sommerland i Nordjylland har meldt sig på banen med tilbud til de nykonfirmerede. Forlystelsesparken begyndte først sidste år at arrangere blå mandage for konfirmander, og i alt 3.000 unge benyttede sig af tilbuddet. I år har Fårup Sommerland fire blå mandags-arrangementer, fordi helligdagene gør det muligt, og forventningen er, at der kommer mindst dobbelt så mange konfirmander som sidste år, siger Laila Mølholt, salgs- og eventkoordinator i Fårup Sommerland. »Vi dækker et stort område af Jylland, og interessen er meget større i år sammenlignet med sidste år, som var en kæmpe succes«, siger hun. LÆS OGSÅ: Sommerparkens tilbud er skruet sådan sammen, at konfirmanden betaler 120 kroner i entré for at benytte forlystelsesparken. Med 100 kroner oveni kan konfirmanden blive i parken om aftenen til sommerlandets diskotek. For Fårup Sommerland handler det ikke kun om, at konfirmanderne er i en situation, hvor de har penge på lommen, de kan bruge løs af, siger Laila Mølholt. »Det her er ikke kun for at spinde guld på konfirmanderne. Men hvis vi giver dem nogle gode oplevelser her som børn, hvor vi får knyttet nogle gode værdier, kommer de sandsynligvis igen, når de selv får familie«, siger hun.











Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden