Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

gebyrer. Selvom man er utilfreds med sit forsikringsselskab, kan det blive en fyr affære i flyttegebyrer at skifte til et andet selskab.
Foto: DITTE VALENTE

gebyrer. Selvom man er utilfreds med sit forsikringsselskab, kan det blive en fyr affære i flyttegebyrer at skifte til et andet selskab.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flytning af en families forsikringer kan koste 4.000 kroner

De fleste selskaber tager høje gebyrer, hvis man flytter inden for et år.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er kolossalt dyrt at skifte forsikringsselskab inden for det første år, efter at man har tegnet forsikringen.

Det viser en gennemgang af flyttegebyrerne hos landets seks største forsikringsselskaber, som Berlingske Business har foretaget.

Frafaldne straffes

Det skyldes, at forsikringsbranchen i modsætning til for eksempel telebranchen, straffer de kunder, der gerne vil ud af en aftale inden for det første år. En ny mobilabonnent betaler for eksempel udgifterne til oprettelsen af aftalen i løbet af de første seks måneder af aftalen og kan derefter omkostningsfrit droppe ud af aftalen med en måneds varsel.

Omvendt i forsikringsbranchen. Her koster det for eksempel helt op imod 633 kroner at flytte eller opsige en enkelt forsikring. Og konkurrence på gebyrpriserne ses der ikke meget af.

For eksempel er der på flytning eller opsigelse af hus- og bilforsikringer tilsyneladende en fælles forståelse blandt selskaberne af, at gebyrerne skal ligge snævert på omkring 500 kroner.

Værre bliver det så for den familie, der har benyttet sig af en samlerabat, så den har samtlige forsikringer i samme selskab.

LÆS ARTIKEL

Hvis en familie med hus, to biler og et barn vil opsige sine forsikringer og flytte dem samlet over i et andet selskab, koster det således mellem 2.900 og 4.000 kroner hos de seks største forsikringsselskaber, fordi hver enkelt forsikring pålægges et flyttegebyr.

Metoden med at straffe de frafaldne fremfor at lade alle kunder betale de reelle udgifter til etablering af forsikringen falder heller ikke i god jord hos Forbrugerrådet.

Jurist Mads Mølgaard Braüner fra rådet er forundret over det høje flyttegebyr. Han mener, at det burde være omkostningsfrit for kunden at skifte.

»I vores optik burde det være gratis at skifte forsikringsselskab det første år. Vi har endnu ikke drøftet det politisk. Nu håber vi at komme i dialog med forsikringsbranchen om det. Vi er opmærksomme på, at det niveau er for højt - også ud fra undersøgelser, vi selv har lavet,« siger han og tilføjer, at der i det store og hele er tale om ganske almindelige standard-produkter.

Ifølge forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring og Pension, er der dog ikke noget at komme efter. Gebyret er nødvendigt, for ellers risikerer selskabet at tabe penge på kunden.

»Det ligger i forretningsmodellen, at man skal være kunde i et stykke tid, før det balancerer for selskabet, så jeg har svært ved at se, at der er noget forkert i det her gebyr. Hvis man ikke tog gebyret, ville det jo være de mere trofaste kunder, der skal betale omkostningen«, siger underdirektør Jan V. Hansen til Berlingske.

Men heller ikke hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er der opbakning til den måde at få dækket sine omkostninger på. Styrelesen peger på, at det er en unormal praksis mellem kunde og erhvervsdrivende.

I 2005 kom forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring og Pension for skade at sende en vejledning ud til medlemmerne, der nemt kunne opfattes som hele branchens forsøg på at aftale flyttegebyrernes størrelse og dermed undgå konkurrence mellem forsikringsselskaberne.

Konkurrencestyrelsen sendte derpå et brev til branchen, hvori det blandt andet hed:

»Langt de fleste øvrige samhandelsforhold er netop karakteriseret ved, at man har en række indledende stiftelsesomkostninger, som indregnes i prisen på ydelsen. Men når kundeforholdet først er etableret, må det være op til leverandøren af en vare eller tjenesteydelse at gøre samhandelsforholdet så attraktivt som muligt for kunden. Og kan leverandøren ikke matche sine konkurrenters tilbud, forekommer det ubegrundet, hvis kunden i tilknytning til et leverandørskift skal erlægge ekstrabetaling til dækning af den oprindelige leverandørs driftsudgifter«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden