Klager. Kan man ikke blive enig med sit forsiklringsselskab om dækning for en skade, er det muligt at gå til Ankenævnet for forsikring. Det gør færre og færre. (Arkivfoto)
Foto: JAN GRARUP

Klager. Kan man ikke blive enig med sit forsiklringsselskab om dækning for en skade, er det muligt at gå til Ankenævnet for forsikring. Det gør færre og færre. (Arkivfoto)

Privatøkonomi

Forsikringsselskaber konkurrerer om at undgå sure kunder

Antallet af klager over forsikringsselskaber er det laveste i 25 år.

Privatøkonomi

Hvert år anmeldes 1,5 million skader til danske forsikringsselskaber.

LÆS ARTIKEL

Og spørger du rundt i omgangskredsen, finder du sandsynligvis hurtigere en person, der har haft en dårlig oplevelse med sit forsikringsselskab, end én, der er glad og tilfreds.

Dyk i klager
Men selskaberne er i stigende grad så opsatte på at undgå de sure kunder - og dermed stå bedre i konkurrencen - at de strækker sig længere for at undgå klagesager.

I Ankenævnet for Forsikring, hvor forbrugere kan henvende sig, hvis de ikke kan blive enige med forsikringsselskabet, var antallet af klager i 2012 det laveste i 25 år.

1.934 klagesager havnede på ankenævnets bord sidste år mod 3.100 i 1997, som var det sorteste år i nævnets levetid.

Et konkurrenceparameter
»Der er ingen tvivl om, at selskaberne ikke bryder sig om at have mange klager i ankenævnet. Så de går meget op i ikke at generere klager«, siger Henning Jønsson, direktør for Ankenævnet for forsikring i en kommentar til tallene.

TJEK LISTEN

Han tilføjer, at mange sager i ankenævnet signalerer utilfredse kunder. Derfor bliver det et konkurrenceparameter at have få klager:

»Forbrugerne har meget glæde af, at hvert enkelt selskab forsøger at klare sig bedre end konkurrenterne i klagestatistikken«, siger Jønsson.

Folk tror, de er dækket

I brancheforeningen Forsikring & Pension er man godt tilfreds med det dalende antal klager. Men underdirektør Torben Weiss Garne fastslår, at det er urealistisk helt at undgå klager.

LÆS OGSÅ

»En forsikring købes typisk længe før, man bruger den. Det betyder, at der kan opstå et forventningsgab mellem det, forbrugeren tror, er dækket, og den faktiske dækning«, siger han.

Generelt får kunderne sjældent fuld medhold i de klager, der når frem til ankenævnet.

Den seneste opgørelse fra 2011 viser, at 202 forbrugere fik medhold ud af i alt 2.080 klager, og delvis medhold i 111 klager.

Knap 400 af klagerne blev dog afgjort mellem selskabet og kunden, inden den nåede frem til en kendelse i ankenævnet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden