Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Billån. Bilforhandlernes tilbud om billige billån overholder ikke loven.
Foto: JENS DRESLING

Billån. Bilforhandlernes tilbud om billige billån overholder ikke loven.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilforhandleres lånetilbud overtræder loven

»Bilforhandlernes lån er en uigennemskuelig jungle for køberne«, siger økonom.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis du skal købe bil, kan du let blive snydt af forhandlerens reklame for et billigt lån.

Flertallet af forhandlernes lånetilbud mangler vigtige oplysninger om gebyrer og omkostninger. Det konkluderer analysefirmaet Mybanker på baggrund af en undersøgelse foretaget for Politiken.

»Vi har været igennem stort set hele markedet for nybilforhandlere og konstaterer, at stort set samtlige overtræder loven. Den mest gennemgående fejl er, at man undlader at vise, hvilke gebyrer kunden skal betale på lånet«, siger direktør John Norden fra Mybanker.

LÆS OGSÅ

Æstetiske årsager
Undersøgelsen er foretaget ved, at Mybanker har været ude hos en lang række forhandlere og bedt om konkrete tilbud.

Blandt eksemplerne er en Skoda-forhandler, som giver et lånetilbud, hvor man ikke kan se lånets samlede omkostninger.

En Biliabutik udleverer et lånetilbud, hvor der blot står »xxxxx«, hvor det samlede kreditbeløb skulle have været. Og hos en BMW-forhandler skilter man ingen steder i forretningen med vilkårene for de lån, der reklameres med. Skiltet er lovpligtigt, men forhandleren forklarer, at det er undladt af æstetiske årsager.

Dette er ifølge Mybanker blot et udpluk af fejl, som optræder næsten overalt.

»Det svarer til, at du køber en flaske vin, som koster ’fra 30 kroner’. Først da du modtager din dankortudskrift, kan du se, at vinen reelt koster 50 kroner«, siger John Norden.

En uigennemskuelig jungle
Forbrugerrådet og FDM har gennemset eksempler fra undersøgelsen og betegner fejlene som alvorlige.



»Det er en meget alvorlig sag, når man ikke oplyser kreditomkostninger og samlede kreditbeløb med mere. I lyset af den store forskel på dyre og billige lån er det meget vigtigt, at oplysningerne kommer tydeligt frem, så de opfylder lovens krav«, siger seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet.

»Bilforhandlernes lån er en uigennemskuelig jungle for køberne«, siger økonom Allan Skytte Christensen, FDM.

Antallet af bilkøbere, som tager lån hos bilforhandlere, er mere end fordoblet på fem år. I 2012 nåede det op på 75.000.

Forhandlere vil rette fejlene
Finansieringsselskabernes interesseorganisation ærgrer sig over Mybankers resultat:

»Vi har intet at skjule, så det er rigtig ærgerligt, hvis undersøgelsen viser, at vi ikke lever op til reglerne til punkt og prikke«, siger direktør Christian Brandt, Finans og Leasing.

Han vil indskærpe for medlemmerne, at lånetilbud skal være i orden.

Hos Skoda-forhandlerens finansieringsselskab, Nordania, erkender man, at der er fejl i lånetilbuddet.

»Der er tale om en gammel skabelon, som ikke er blevet skiftet, men det er ikke en undskyldning – det skal naturligvis være i orden. Vi får det rettet, så vi kan sende en korrekt version ud til butikkerne allerede mandag (i dag, red.)«, siger salgsdirektør Henrik Rohmann-Sønderby.

Ikke første gang

Hos BMW’s finansieringsselskab, Financial Services, beklager direktør Christian Schröder, hvis forhandlere ikke skilter med lånevilkårene: »Der kan være enkelte forhandlere, der ikke har gjort det, og så skal vi beklage og rette op på det«. Bilia besvarede ikke Politikens opkald.

LÆS OGSÅ Det er ikke første gang, bilforhandlernes lån er i fokus. I 2007 igangsatte Forbrugerombudsmanden en kampagne, der endte med en række bøder til bilforhandlere – ofte fordi der manglede oplysninger om lånets årlige omkostninger i procent, ÅOP. I Mybankers aktuelle undersøgelse oplyser forhandlere nu ÅOP, men andre oplysninger mangler altså fortsat. »Hvis Mybanker mener, der er tale om overtrædelser, opfordrer jeg dem til at sende en anmeldelse til os«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.





Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden