Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SMART. Det er god fornuft at bruge kendte mennesker i markedsføring, siger Anne Glad, tidligere partner i reklamebureauet Sunrise.
Foto: MATHIAS CHRISTENSEN

SMART. Det er god fornuft at bruge kendte mennesker i markedsføring, siger Anne Glad, tidligere partner i reklamebureauet Sunrise.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Livstilsekspert: Enormt effektivt at få kendisser til at anbefale varer

Vi spejler os i de kendte, og vil derfor gerne købe varer, som de anbefaler.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Sommelier Tim Vollerslev, der er YouMe Shopping's vinekspert, har udvalgt denne klassiske Chianti«, »Junior verdensmesteren Julie Leth kan varmt anbefale svedbluse fra Outwet, som hun selv kører med, og er utrolig glad for« og »Designeren Mette Handberg, som er Friend af YouMe Shopping, giver sit bud på en sød forårs cardigan fra mbyM«.

Sådan lyder det blandt andet på tilbudssitet YouMeShopping.dk.

Et site, der har til formål at skabe indtægter til velgørenhed ved at få virksomheder til at donere penge, hver gang en bruger køber en vare på sitet.

LÆS ARTIKEL

Hele 750 mere eller mindre kendte mennesker støtter op om sitet - og flere af dem har altså valgt at anbefale nogle af de produkter, som man kan købe på sitet.

Og det er der god fornuft i rent markedsføringsmæssigt, forklarer livstilsekspert Anne Glad, tidligere partner i reklamebureauet Sunrise.

»Der er efterhånden kommet uanede mængder af de her tilbudssider, hvor man kan købe varer til en eller anden spotpris. Antallet er eksploderet på det seneste«.

Men når der så meget at vælge imellem, bliver det svært for forbrugerne at navigere i markedet, siger Anne Glad.

»Vi vil gerne have hjælp, og noget af det bedste er, hvis vi kan få et produkt anbefalet. Det allerbedste er, hvis en god ven eller veninde, eller et familiemedlem, anbefaler noget, det næstbedste er, hvis det er en, som man føler, man kender«.

Enormt effektivt

Rejsebranchen har i årevis benyttet sig af dette på sites som for eksempel Tripadvisor eller hotelportalen Hotels.com.

På det seneste har også et forbrugersite som Trustpilot fået stor succes. Alle tre benytter sig af 'almindelige' menneskers anbefalinger, men YouMeSHopping skiller sig altså ud ved at benytte sig af kendte personer, og det er enormt effektivt, mener Anne Glad:

»Når man vælger at bruge kendte mennesker, er det fordi, virksomhederne ikke tør forlade sig på, at 'almindelige' mennesker anbefaler deres produkter til deres venner og bekendte«, siger hun.

»Mange danskere føler, de har et forhold til kendte mennesker. De spejler sig i deres liv og valg. Og når man så har 750 kendte, der alle støtter op om det her, så er der jo nok mindst en imellem, som ligner en selv, og derfor stoler man på deres dømmekraft«.

LÆS ARTIKEL

Ifølge livstilseksperten kan kendis-effekten dog også give bagslag.

»Der er altid en risiko for, at de kendte 'fucker up', og det kan være ødelæggende for en virksomhed«, siger Anne Glad og giver et eksempel:

»Når nu f.eks. Thomas Bo Larsen kommer på forsiden af Se&Hør i en sag om kokainmisbrug, som det skete for et par år siden, så hænger det rigtigt dårligt sammen med, at han samtidig er TDCs 'far' i reklamerne«, forklarer Anne Glad.

Katastrofen vil dog være til at overse, hvis en af YouMeShoppings kendisser skulle kvaje sig, mener hun.

»Her er jo ikke tale om en reklame til flere millioner kroner, de kan jo bare tage personen af deres hjemmeside igen«.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden