Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
LEHMANN MARTIN
Foto: LEHMANN MARTIN
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Slut med oppustede før-priser

Nye regler skal sikre, at butikkerne ikke snyder os med af fuskede før-priser.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du kan fra foråret næste år være mere sikker på, at et godt tilbud i butikken rent faktisk også er et godt tilbud.

Forbrugerombudsmanden og en række branche- og forbrugerorganisationer er nemlig blevet enige om nye regler for, hvordan butikkerne må tilrettelægge deres prismarkedsføring, skriver Jyllands-Posten torsdag.

Normalprisen skal være fire uger gammel
Fra den 1. marts 2010 skal butikkerne have solgt en vare til normalprisen i fire eller seks uger, afhængig af om der er tale om dagligvarer eller udvalgsvarer, før de må reklamere med en tilbudspris, der sammenlignes med normalprisen.

Desuden må butikken som udgangspunkt kun markedsføre tilbuddet i to uger.

Slut med elevatorpriser
Reglerne skal en gang for alle gøre op med fiktive besparelser, oppustede før-priser og elevator-priser, hvor forretningerne sætter priserne op og ned så hurtigt, at det ikke giver mening at sammenligne tilbudsprisen med normalprisen.

»Det er ulovlig vildledning af forbrugerne, når besparelserne ved tilbudsvarer udregnes på baggrund af alt for høje eller ikke stabile normalpriser. Det er glædeligt og påkrævet, at vi har fået klare regler på et område, der hidtil har været upræcist, og jeg har en klar forventning om, at butikkerne nu retter ind efter de nye regler«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Jyllands-Posten.

Både Forbrugerrådet og Dansk Erhverv er tilfredse med de nye regler, som træder i kraft den 1. marts 2010.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden