Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fejlkøb. Flemming Djernæs er en ud af mange udheldige bilejere, som har en defekt motor i sin bil.
Foto: DR Kontant

Fejlkøb. Flemming Djernæs er en ud af mange udheldige bilejere, som har en defekt motor i sin bil.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flemming fik kæmperegning for reparation af defekt motor

93.000 danske billister risikerer regninger på op til 50.000 kroner.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et bilkøb, der skulle have gjort hverdagen som pendler nemmere for Flemming Djernæs, endte med at blive en meget dyr og overraskende fornøjelse.

En 1,6 liter dieselmotor, som en lang række populære bilproducenter bruger i deres biler, risikerer nemlig at brænde sammen uden varsel.

Det skete for Flemming Djernæs, fortæller han til DR's forbrugerprogram Kontant.

LÆS OGSÅ:

Flemming Djernæs bor i Sønderborg, og er hver dag afhængig af en bil for at passe sit arbejde som efterforsker i en specialafdeling ved grænsepolitiet i Padborg.

Økonomisk valg
»Jeg har passet godt på min bil. Så det kom bag på mig, at jeg pludselig står i sådan en situation med et rigtig alvorligt problem, faktisk«.

Det var et økonomisk valg, da Flemming Djernæs i 2007 købte sig en brugt bil af mærket Ford Focus C-max. Bilen var fra 2005.

Hvad han ikke var klar over var, at den motor, en såkaldt 1,6 liter dieselmotor, som bilen var udstyret med, er defekt.

93.000 bilmotorer risikere at brænde sammen
Et uheldigt køb, som han langt fra er den eneste bilejer, der har gjort.

Rundt om i landet kører 93.000 uvidende bilister med samme defekte motor, og risikerer regninger på op til 50.000 kroner.

Motoren kom på markedet i 2003 og sidder ifølge Ritzau i biler fra Ford, Citroën, Peugeot, Volvo, Mazda, Suzuki, Mini og Fiat.

Blot fire år efter, at Flemming har købt sin bilen, brænder bilens turbolader, der skal give motoren trækkraft, sammen.

Dele af motoren er nemlig lavet sådan, at sod og slam ikke kan blive fjernet ordentligt, når bilen får skiftet olie.

Det betyder, at filtre over tid stopper til og forhindrer motoren i at blive ordentligt smurt. I værste fald skal hele motoren udskiftes.

Et generelt problem
Flemming fik sig noget af en overraskelse, da han modtog en regning på 16.000 kroner fra værkstedet.

Men mindst lige så overrasket blev han, da han får at vide, at det ikke er ualmindeligt, at lige netop den type turbolader brænder sammen.

»Jeg er jo ikke blevet informeret om, at bilen skulle have et generelt problem«

Flemming Djernæs undrer sig, og ender med at ringe rundt til andre værksteder.

Hos et værksted får han en oplysning, der undrer ham endnu mere.

»Jeg får simpelthen at vide, at der er lavet en service-bulletin, altså en klar instruks til Ford-medarbejderne om, hvordan de skal reparere denne type bil problem, det overbeviser mig om, at vi snakker om et generelt problem, ellers ville man jo ikke sende instrukser ud af den art«.

Salget af Turboladere i høj kurs
Autobranchens største virksomhed, FTZ, med 1.000 medarbejdere og 50 afdelinger over hele landet bekræfter overfor Kontant, at der er tale om et generelt problem med motoren.

Firmaet sælger reservedele primært til de uautoriserede, frie værksteder, og for to år siden strømmede det pludselig ind med ordrer på turboladere til netop 1,6 liter dieselmotoren.

»Vi oplevede en kæmpe stigning i vores salg, hvor vi faktisk gik fra at sælge 3-4 stykker om måneden til helt oppe over 30 turboladere om måneden« siger Henrik Løve, der er kvalitetschef i FTZ.

Ford nægter

Hos Ford nægter man, at der tale om et generelt problem - og da Flemming Djernæs klager, bliver hans klage afvist, fordi fabriksgarantien er udløbet.

I svaret til Flemming Djernæs skriver Ford

»Ford Motor har ikke nogen generel gene vedr. turboen, og hvis der var tale om en generel gene, så ville samtlige ejere af denne model blive kontaktet med et brev fra Ford-fabrikken, hvor man beder ejeren af bilen kontakte et Ford-værksted og få udbedret denne fejl uden beregning«.

LÆS OGSÅ:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ikke desto mindre har Ford selv udsendt en særlig vejledning til sine værksteder.

Hvor der i detaljer beskrives, hvordan de skal reparere den "defekte turbolader" på lige præcis 1,6 dieselmotoren for at "forhindre, at fejlen sker igen", står der i vejledningen.

Hos bilejernes organisation, FDM, er de ikke i tvivl om, at rigtigt mange bilejere oplever, at turboladeren i den her type dieselmotor brænder sammen.

»Det er vores opfattelse, at det er en stor andel af bilejerne. Vi har svært ved at sætte tal på, fordi importørerne jo ikke vil fortælle, hvor mange turboer de selv sætter på«, siger Jacob Mortensen, der er teknisk konsulent hos FDM.

Han deler fuldt ud Flemming Djernæs undring, når der sendes en sådan bulletin ud, forklarer han, er der tale om et generelt problem.

Men Ford ikke enige.

»Det er ikke vores oplevelse, at det er et generelt problem«, siger Lene Dahlquist, der er pressechef i Ford Motor Company.

Hør resten af Fords forklaring, og Flemming Djernæs og andre uheldige bilejeres historier i tirsdagens udgave af Kontant på DR1 i aften klokken 21:05.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden