Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PANDURO JENS/Copyright: Jens Panduro, Skelbækgade 22, 1 - 2, 1717 Copenhagen, Denmark. Phone +45 26 27 89 84/ +45 35 38 08 52 photo@jenspand
Foto: PANDURO JENS/Copyright: Jens Panduro, Skelbækgade 22, 1 - 2, 1717 Copenhagen, Denmark. Phone +45 26 27 89 84/ +45 35 38 08 52 photo@jenspand

MODERNE. Ved for eksempel en pølsevogn, hvor der som oftest kun kan betales med kontanter, kan man bruge Mobilepay.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske Bank opruster: Kalles Kaffe og pølsemanden kan nu bruge Mobilepay

Banken tager endnu et skridt mod et pengeløst samfund med populær app.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske Bank udvider nu mulighederne med appen Mobilepay, som har været en gigantisk succes for banken.

Fra i morgen kan brugerne af appen også betale for eksempel taxaregningen eller en ristet med det hele ved hjælp af Mobilepay, som er en app til overførsel af småbeløb, uden at afsenderen behøver et kontonummer.

Foreløbig er der dog kun få butikker, der får mulighed for at tage imod betaling ad denne vej. Danske Bank tester løsningen ved fra i morgen at åbne for brug af appen i enkelte hyrevogne, kaffebarer, pølsevogne, hvor det har været kutyme, at man kun kunne betale med kontanter.

»Vi er overbeviste om, at brugervenligheden vil få mobilbetalinger til at vinde stærkt frem i butikker i de kommende år«, siger Jesper Nielsen, der er chef for forretningsudvikling i Danske Bank.

»Vi vil fortsætte med at lancere nye løsninger inden for mobil og digital betaling, som over længere tid vil være skridt i udviklingen mod et pengeløst samfund, hvor den klassiske tegnebog stille og roligt vil forsvinde«.

Han fortæller, at en del virksomheder allerede har vist interesse for at kunne modtage betaling via appen - og en af fordelene for dem er, at de slipper for at håndtere kontanter.

Går forgæves til kaffebar
Det er dog i høj grad også af hensyn til kunderne, lyder det fra en af forretninger, der nu kan tage imod betaling via Mobilepay: Kalles Kaffe, som er en række kaffevogne, der kører rundt i København og sælger kaffe ved udvalgte lokationer.

LÆS MERE

Virksomhedens ejer, Jakob Karlsen, er begejstret for appen.

»Vi oplever ofte, at folk gerne vil købe en kaffe i en af vores vogne, men må gå videre, fordi de ikke har kontanter på sig. Det undgår vi nu, når kunderne kan købe nemt og hurtigt med mobilen«, siger Jakob Karlsen.

Siden Danske Bank i foråret lancerede Mobilepay er det blevet en forrygende succes. Næsten 600.000 mennesker har downloadet appen, og den bliver brugt flittigt til at sende og modtage småbeløb, når venner og bekendte for eksempel lægger ud for et restaurantbesøg eller når der skal planlægges en polterabend.

57 procent har en anden bank


De øvrige banker har en lignende løsning, der hedder Swipp, men Mobilepay adskiller sig ved, at den kan bruges både af Danske Banks kunder, men også alle andre bankers kunder. Swipp har da også afvist at udtale sig om, hvor mange kunder der benytter sig af at swippe.

Ifølge Danske Bank har 57 procent af Mobilepays brugere en anden bank end Danmarks største bank.

Hvor udbredt kan det blive?

»Jeg tror, at det kan blive rigtig, rigtig udbredt. Der er 600.000 brugere nu, så der er mange, der bruger det her, og så vil forbruget automatisk stige«, siger Jesper Nielsen, der fortæller, at de øvrige forretninger vil kunne bruge løsningen fra slutningen af året.

For kort tid siden kom appen i en udgave til Windows Phone, og den er blevet vel modtaget, siger Jesper Nielsen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden