Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
NIELS CHRISTENSEN
Foto: NIELS CHRISTENSEN

Billigt. I Sverige kan du få dagligvarerne til halv pris. Hemmeligheden er at lade være med at lave kampagner, bonusser og slagtilbud, fortæller en svensk varehuschef.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Reklamer gør danske varer alt for dyre

Eksperter vurderer, at massiv markedsføring gør dagligvarer markant dyrere.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Føtex er sej, vi gør mere for dig. Lidl: Kvalitet behøver ikke koste en formue. SuperBest har en discountbutik indeni. Bilka. Tænk stort. Betal småt.

Selv om supermarkedernes slogans, tv-kampagner og tonsvis af tilbudsaviser lover dig alverdens lyksaligheder og besparelser, får du det modsatte, nemlig langt dyrere dagligvarer.

Markedsføring er steget dramatisk

24timer kunne i går højst opsigtsvækkende offentliggøre en prisundersøgelse, der dokumenterede, at et dagligvareindkøb i Bilka kan koste det dobbelte af, hvad det koster i et svensk varehus, Gekås i Sydsverige.

Men mens den danske dagligvarehandel hævder, at prisforskellen skyldes et højt dansk lønniveau samt moms og afgifter - og i øvrigt afviser, at der skulle være en nævneværdig prisforskel - forklarer en forsker og Konkurrencestyrelsen, at de forholdsvis høje danske priser skyldes, at forbrugerne ved kasse et betaler for det massive reklamebombardement, de selv udsættes for.



»Detailhandlens markedsføringsindsats i Danmark er steget dramatisk de seneste fem år, og der udgives betydeligt flere tilbudsaviser,« siger CBS-lektor Per Østergaard Jacobsen til 24timer.

Han står bag en analyse, der konkluderer, at leverandørerne af dagligvarer betaler syv milliarder kroner om året i såkaldte markedsføringstilskud til supermarkedernes tilbudsaviser og øvrige reklamer.

LÆS OGSÅ

»Dertil kommer rabatter til supermarkedskæderne på fem milliarder kroner. For at finansiere disse store tilskud ser det ud til, at leverandøren lægger det oven på deres normalpriser på dagligvarer,« forklarer han.

»Så når forbrugeren køber varen til normalpris, er prisen høj, fordi forbrugeren skal finansiere markedsføringstilskuddene. Der er ikke andre til at betale,« siger han til 24timer.

Hans konklusion er, at hvis man har en travl hverdag, betaler man for meget for sine indkøb.

»For så har man ikke tid til at købe en stor andel tilbudsvarer. Og hvis man kun køber varer til normalpris, kommer man i helt sikkert til at betale for meget.«

Ingen rabatter og bonusser
Kontorchef Camilla Hesselby, Konkurrencestyrelsen, slår fast, at prisniveauet i Danmark er generelt højere end i de lande, vi sammenligner os med.

Også hun vurderer, at normalpriserne på dagligvarer bliver meget høje på grund af reklamer og slagtilbud:

»For der er simpelthen nogle omkostninger på det det danske marked - blandt andet til markedsføringstilskud - som skal betales.«

Boris Lennerhov, direktør i det enorme svenske varehus Gekås, der sælger dagligvarer til under det halve af danske varehuses normalpriser, fortæller, at han har haft besøg af chefer fra blandt andet Irma og Bilka.

»De undrede sig over, hvordan vi gør, og Bilka mente, at de måske var blevet for fine og dyre,« siger han og afslører gerne sin forretningshemmelighed over for 24timer:

»Vi har aldrig noget på tilbud. Intet på kampagne. Ingen former for rabatter. Ingen bonusser. Vi har ingen mellemhandlere. Ingen grossister, og vi bruger ingen penge på markedsføring. Det giver meget lavere omkostninger, og så kan vi jo sælge billigere.«

Bilka ønsker ikke at udtale sig, men i Coop, som driver blandt andet Irma og Kvickly, afviser informationsdirektør Jens Juul Nielsen, at de leverandør-betalte reklamer og rabatter er en ulempe for kunderne.

»Leverandørernes bidrag ender som rabatter til kunderne, og bidragene er således med til at holde priserne nede på de enkelte produkter,« siger han.

Danske forbrugere spenderer omkring 15 procent af privatforbruget til dagligvarer - kun overgået af udgifter til husleje. Supermarkederne brugte i 2010 cirka 1,8 milliarder kroner på tilbudsaviser.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden