0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Reklamer gør danske varer alt for dyre

Eksperter vurderer, at massiv markedsføring gør dagligvarer markant dyrere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
NIELS CHRISTENSEN
Foto: NIELS CHRISTENSEN

Billigt. I Sverige kan du få dagligvarerne til halv pris. Hemmeligheden er at lade være med at lave kampagner, bonusser og slagtilbud, fortæller en svensk varehuschef.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Føtex er sej, vi gør mere for dig. Lidl: Kvalitet behøver ikke koste en formue. SuperBest har en discountbutik indeni. Bilka. Tænk stort. Betal småt.

Selv om supermarkedernes slogans, tv-kampagner og tonsvis af tilbudsaviser lover dig alverdens lyksaligheder og besparelser, får du det modsatte, nemlig langt dyrere dagligvarer.

24timer kunne i går højst opsigtsvækkende offentliggøre en prisundersøgelse, der dokumenterede, at et dagligvareindkøb i Bilka kan koste det dobbelte af, hvad det koster i et svensk varehus, Gekås i Sydsverige.

Men mens den danske dagligvarehandel hævder, at prisforskellen skyldes et højt dansk lønniveau samt moms og afgifter - og i øvrigt afviser, at der skulle være en nævneværdig prisforskel - forklarer en forsker og Konkurrencestyrelsen, at de forholdsvis høje danske priser skyldes, at forbrugerne ved kasse et betaler for det massive reklamebombardement, de selv udsættes for.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere