PRIVATFORBRUG. Matematikkens Dag bruges i dag til at se på privatøkonomi.
Foto: Sanne Vils (arkivfoto)

PRIVATFORBRUG. Matematikkens Dag bruges i dag til at se på privatøkonomi.

Privatøkonomi

Børn skal trænes i sms-lån og budgetter i voksenlivet

Tusinder af elever bliver i dag klogere på forbrugslån, renter og opsparing.

Privatøkonomi

Er det en dårlig forretning at tage et sms-lån på 5.000 kroner til en åop på 987 procent?

For mange voksne er det indlysende, at der er tale om et møglån til en absurd høj rente. Men for mange unge er åop en uforståelig forkortelse – de aner ikke, at det står for den årlige omkostning ved lånet i procent.

De ved bare, at det er lette penge.

Fokus på privatøkonomi Netop fordi rigtig mange unge har svært ved at holde styr på økonomien, har Danmarks Matematiklærerforening sat fokus på privatøkonomi på dette års Matematikkens Dag.

»Man skal lære, hvordan man bruger penge fornuftigt. Og det er en rigtig god idé allerede i de tidlige år at lære børn at forholde sig til økonomi, så de ikke senere kommer i klemme med lån til dyre renter«, fortæller Gert B. Nielsen, som er direktør for Danmarks Matematiklærerforening, der står bag arrangementet.

Foreningen er gået sammen med Penge- og Pensionspanelet, der rådgiver i privatøkonomi og pension, om at lave dette års tema, som de har døbt Funny Money. I alt deltager 500 skoler i Matematikkens Dag i år. Børn på alle alderstrin sidder derfor rundt om i landet og regner på renter, lærer om forbrugslån og prøver at lægge et budget.

Mange unge har forbrugslån
Og noget tyder på, at der er brug for det. En ny undersøgelse fra Penge- og Pensionspanelet viser nemlig, at 30 procent af de unge mellem 18 og 25 år har et forbrugslån, 20 procent af dem ved ikke, hvad de har af lån, og 35 procent sparer slet ikke op.

»Vi ved, der er et stort problem med, at unge ikke ved nok om privatøkonomi. Derfor vil vi gerne give dem de grundlæggende værktøjer i forhold til at få styr på økonomien.

De lærer, at det koster noget at låne penge. De lærer at spare op. Og de færdigheder vil også lære dem at forhandle med banken på den længere bane«, forklarer Louise Skjødsholm, der er konsulent i finansielt forbrug hos Penge- og Pensionspanelet.

Sådan lærer børn om økonomi

Når børn og unge skal lære om økonomiske begreber og budgetplanlægning, er det vigtigt, at det gøres relevant og forståeligt for dem. Eleverne på de ældre klassetrin lærer for eksempel om impulskøb ved hjælp af et rødt og et grønt kort.

Når de vandrer ned i butikken og ser en trøje, de bare må eje, skal de trække det røde kort og vente en dag med at købe trøjen. Vil de stadig gerne have den næste dag, kan de give sig selv det grønne kort.

LÆS MERE

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og når de skal spare op, kan de lave et målebånd, hvor de klipper en lille bid af, hver gang der ryger penge i sparebøssen.

På Kildegård Privatskole i Hellerup er matematiklærerne begejstrede for dette års tema, og børn på alle alderstrin får sjove praktiske opgaver, som afspejler den virkelige verden.

»I indskolingen skal børnene en tur i Ikea, for de skal indrette Kildegårds lektieværksted. De skal finde ud af, hvad der skal bruges til at indrette værkstedet med stole, borde og lamper. Og så skal de finde ud af, hvad der er plads til i rummet, og hvad det koster at indrette lokalet«, fortæller viceskoleleder og matematiklærer Hanne Mortensen.

Får forskellige opgaver
Opgaverne er tilpasset de enkelte klassetrin, så eleverne i de større klasser får nogle andre opgaver end de yngre elever.

»I 8. klasse skal de lave budgetter på meget konkrete ting såsom en studietur eller en klassefest. I 9 . klasse skal de simpelthen smides ud hjemmefra og i gang med den tunge afdeling af privatøkonomien med husleje, forsikringer, licens og hele den rigtige voksenbudgetlægning«, siger hun.



Antallet af kviklån, ekspreslån, sms-lån, minilån og andre lette låneformer til høje renter er steget de senere år. Men det er ikke kun skolens ansvar at lære børnene at begå sig i lånejunglen.

Det er også forældrenes, og i Funny Moneys undervisningsmateriale er forældrene tænkt ind. Der er lavet en særlig håndbog, som handler om, hvordan man tager snakken om økonomi med sit barn.

»Mange voksne ved ikke, hvordan man overhovedet kommer i gang med at snakke om økonomi. Derfor har vi lavet en forældrehåndbog om, hvordan man får snakket med sit barn om opsparing og lån«, siger Louise Skjødsholm, som forklarer, at en af årsagerne til, at det kan være svært at snakke økonomi, kan være, at forældrene måske ikke selv har styr på deres egen økonomi.

Det er femte gang, at Matematikkens dag afholdes.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden