Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Oprustning. Størstedelen af danskerne mener, at en portion af matematiktimerne i folkeskolen bør gå til undervisning i privatøkonomi.
Foto: Jan Dagø(Arkiv)

Oprustning. Størstedelen af danskerne mener, at en portion af matematiktimerne i folkeskolen bør gå til undervisning i privatøkonomi.

Privatøkonomi

Danskerne vil have privatøkonomi på skoleskemaet

6 ud af 10 mener, at folkeskolen giver unge utilstrækkelig indsigt i privatøkonomi. Råd vil have oprustet undervisning.

Privatøkonomi

Flere matematiktimer i folkeskolen + mere undervisning i privatøkonomi = færre unge i RKI.

Så enkel er ligningen for bankernes brancheorganisation, Finansrådet, der nu opfordrer regeringen til at opruste den privatøkonomiske undervisning i folkeskolens ældste klasser.

LÆS OGSÅ

Det sker med afsæt i en ny undersøgelse, der viser, at et stort flertal af danskerne ønsker mere undervisning i privatøkonomi i folkeskolen – gerne som en integreret del af de ekstra matematiktimer, der blev vedtaget i forbindelse med den nye folkeskolereform.

Privatøkonomi på skemaet
Ikke mindre end 88 procent af alle danskere med en husstandsindkomst på op til 700.000 kroner mener, at nogle af de ekstra matematiktimer skal omsættes i undervisning i privatøkonomi.

»Alt for mange unge mennesker mangler den basale forståelse for de privatøkonomisk faldgruber, selv om de allerede i afgangsklasserne kan begynde at stifte gæld, optage lån og påtage sig fritidsjob, hvor de tjener penge. 55.000 af de godt 225.000 danskere, der i dag er registreret i RKI som dårlige betalere, er under 30 år. Derfor er det på høje tid, at vi sætter privatøkonomi tydeligere på skoleskemaet, enten i matematiktimerne eller i samfundsfag«, siger cheføkonom i Finansrådet Niels Storm Stenbæk.

Han tilføjer:

»Det budskab vil vi gerne sende til politikerne på et tidspunkt, hvor de er i fuld gang med at diskutere den nye skolereform. Og det ser ud, som om danskerne er enige i, at der skal undervises mere i privatøkonomi«.

Forbrugerrådet bakker op
Selv om det først og fremmest er forældrenes opgave at opdrage deres børn, er de langtfra altid i stand til at forklare fælderne i et kviklån eller betydningen af de årlige omkostninger i procent, siger Niels Storm Stenbæk:

»Det bør være en fælles opgave for forældre og skole, men det er desværre ikke alle forældre, der magter opgaven. Og det giver under alle omstændigheder rigtig god mening at bruge matematikundervisningen til eksempelvis at lære de unge, hvad en rente er for en størrelse«, siger Finansrådets cheføkonom.

Han bliver bakket op af Forbrugerrådet Tænk, der er dybt bekymret over antallet af danskere, der bliver fanget i tung gæld allerede i en ung alder:

LÆS OGSÅ

»Vi kan jo se, at der er rigtige mange unge, der starter voksenlivet på det forkerte ben, med en kæmpegæld i bagagen«, siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet:

»Det er rystende, at der er så mange unge mennesker, der er registeret som dårlige betalere. Det svarer næsten til en hel ungdomsårgang. Der er simpelthen for mange unge, der optager dyre kviklån og vænner sig til et voldsomt overforbrug, fordi de skal have deres behov dækket her og nu. De forstår ikke værdien af at vente. Så bliver der købt koncertbilletter, skiferier, og hvad ved jeg, uden tanke for at der altså er en regning, der skal betales bagefter«, siger Morten Bruun Pedersen. Privatøkonomi skal være en pligt


Undervisning i privatøkonomi er skrevet ind som en mulig ingrediens i den nye aftale om folkeskolen.

Men privatøkonomisk undervisning bør ikke være en frivillig sag, mener både Finansrådet og Forbrugerrådet.

Der er simpelthen for mange unge, der optager dyre kviklån og vænner sig til et voldsomt overforbrug, fordi de skal have deres behov dækket her og nu

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



»Vi skal have privatøkonomiske færdigheder ind som en fast struktureret del af undervisningen. Det må ikke være noget, man kan vælge fra, fordi man som lærer ikke har den fornødne indsigt. Det skal være et krav, så læreren kan forlange at få den uddannelse, der gør dem i stand til at løse opgaven og give deres elever en fundamental indsigt i privatøkonomiens verden«, siger Morten Bruun Pedersen. Social slagside

Ifølge Finansrådets undersøgelse er det især de lavere indkomstgrupper, der mener, at børn og unge lærer for lidt om privatøkonomi i skolen. Det understreger problemets sociale slagside, mener Niels Storm Stenbæk, for det er typisk denne gruppe, der havner i privatøkonomiske problemer. LÆS OGSÅ



I samarbejde med KFUM's Sociale Arbejde har bankerne fornylig været med til at etablere en gratis onlinerådgivning for unge danskere med ondt i privatøkonomien.

Samtidig har bankerne via Finansrådet sendt 50 rådgivere ud på KFUM’s 17 almindelige gældsrådgivningskontorer rundtomkring i landet.

Også Forbrugerrådet har iværksat en særlig gældsrådgivning for unge i et samarbejde med blandt andet Dansk Ungdoms Fællesråd.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce