Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Daniel Hjorth (Arkivfoto)
Foto: Daniel Hjorth (Arkivfoto)

Klart. Alle omkostninger ved et billån hos forhandleren skal ifølge den nye bekendtgørelse fremgå klart og tydeligt af skiltene i forretningen.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilforhandlere tvinges til at skilte med dyre lån

Erhvervsminister Henrik Sass Larsen (S) skærper regler for skiltning af billån.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det skal være slut med at skilte med tilsyneladende billige billån i forhandlernes vinduer – som det ofte sker, når bilforhandlerne lokker med en splinterny bil for et overkommeligt afdrag på en tusindlap om måneden, og der bag tallene gemmer sig en langt større regning.

Snart skal oplysninger om gebyrer ifølge en ny bekendtgørelse »være frit tilgængelige for forbrugerne ved skiltning eller på anden tilsvarende tydelig måde – i forretningslokalet samt på den erhvervsdrivendes eventuelle hjemmeside«.

»Det er sund fornuft, at en forbruger, der for eksempel skal købe en ny bil eller et nyt køkken, får de samme oplysninger, uanset om han låner pengene i banken eller hos forhandleren. Der bør ikke være nogen forskel her«, begrunder erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) i en ny skiltningsbekendtgørelse, som bliver sendt til høring efter ferien.

Bilforhandlerne tilbyder typisk lån til en konkurrencedygtig rente på 3 procent eller måske lavere endnu, men omkostningerne til etablering af lånet er til gengæld anderledes dyre, har advarslen lydt fra bankportalen Mybanker og Forbrugerrådet Tænk. 10.000-15.000 kroner i provision for et lån på 80.000 kroner er ikke ualmindeligt.

Det beløb bliver lagt oven i lånesummen, så lånets reelle rente, den såkaldte årlige omkostning i procent (ÅOP) nærmere er på 10 procent.

»Det er helt urimeligt, at der er forskel på, hvordan bilforhandlerne og bankerne hidtil har skullet skilte med omkostningerne ved deres lån. Bilforhandlerne tjener typisk et ’rundt nul’ på selve bilen, så pengene skal tjenes på andet. Det er for eksempel billån«, siger direktør John Norden fra bankportalen Mybanker, der sammenligner priserne i banker, finansieringsselskaber og lignende.

Han vurderer, at 70 procent af de populære minibiler til under 100.000 kroner bliver finansieret med forhandlerlån.

Svært at gennemskue

Forbrugerrådet Tænk hilser ministerens forslag velkommen. En test, som rådet gennemførte tidligere på året, viste, at udgifterne til at etablere et lån gennem bilforhandlere svingede omkring 10.000 kroner.

»Det er meget fint, at forbrugerne får bedre informationer, inden de optager lånet gennem bilforhandlerne. Så er de bedre rustet til at forhandle om provisionen. En høj provision til bilforhandlerne forlænger jo den tid, hvor kunden skal betale af på bilkøbet«, siger seniorøkonom Morten Brunn Pedersen, der mener, at forbrugerne med de nye regler vil kunne få billigere lån.

»Det har været et stort problem, at forbrugerne har haft svært ved at gennemskue de reelle omkostninger. De kommer for at købe en bil og lægger ikke mærke til, hvor meget forhandleren tager i provision. Det bliver lettere nu«, siger han.

Netop billigere lån er ministerens intention med at ændre bekendtgørelsen.

»Når vi øger forbrugernes information, giver vi dem også et bedre forhandlingsudgangspunkt. Min forventning er derfor også, at det nu bliver lettere for forbrugerne at forhandle sig frem til eksempelvis et billigere billån«, understreger Henrik Sass Larsen.

Mybanker støtter ministerens vurdering og peger på, at forhandlerne hidtil har kunnet nøjes med eksempler på ÅOP.

»De har for eksempel kunnet give et eksempel på et lån til en bil til 250.000 kroner, og her fylder provision til bilforhandlerne på 15.000 kroner ikke så meget i forhold til lånets størrelse, og så bliver ÅOP lav. Men 15.000 kroner i provision for at formidle et lån på 80.000 giver en relativt høj ÅOP«, siger John Norden, der også ser frem til, at bilforhandlerne skal skilte med, at provisionen kan variere.

»Vi har set, at ÅOP kunne svinge mellem 5 og 17 procent på den samme bil med samme løbetid, men det er ikke fremgået af bilforhandlernes materiale. Fremover kommer der til at stå et spænd i ÅOP på bilforhandlernes lån, så det bliver tydeligt for kunden, at der er noget at forhandle om«, siger Norden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Forhandlere: Flere skilte forvirrer

Bilforhandlerne afviser behovet for bedre skiltning og mener, at ministeren kortslutter høringen ved at give udtryk for sine holdninger på forhånd.

»Oplysningerne om ÅOP findes allerede i dag i de papirer, kunderne får, når de optager lånet hos forhandlerne. På den måde har de mulighed for at danne sig et overblik over, hvad omkostningerne er ved at låne gennem forhandlerne. Hvis der kommer endnu flere skilte hos forhandlerne, tror jeg, det i højere grad vil forvirre end øge informationsniveauet«, siger adm. direktør Jens Brendstrup, AutoBranchen Danmark.

Bilforhandlerne tror ikke på, at bekendtgørelsen giver billigere billån.

»Det tvivler jeg på vil ske. Allerede i dag er lån genstand for forhandlinger mellem kunde og bilforhandler, præcis ligesom der kan forhandles om for eksempel ekstraudstyr til bilen«, siger Brendstrup.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden