halveret. Sebrina Thagaard udfordrede sit forsikringsselskab Tryg ved at søge tilbud fra andre selskaber. Det endte med at prisen på hendes bilforsikring blev halveret sammen med selvrisikoen.
Foto: Jacob Ehrbahn

halveret. Sebrina Thagaard udfordrede sit forsikringsselskab Tryg ved at søge tilbud fra andre selskaber. Det endte med at prisen på hendes bilforsikring blev halveret sammen med selvrisikoen.

Privatøkonomi

Prut eller smæk med døren og spar et par tusinde på forsikringen

Danskerne snyder sig selv ved ikke at udfordre forsikringsselskaberne.

Privatøkonomi

Loyale kunder betaler dyrt for deres trofasthed, når de hænger fast i forsikringstilbuddet på bilen, rejsen, indboet eller huset.

Det viser erfaringer fra prissammenligningstjenester, Forbrugerrådet Tænk og fra kunder hos forsikringsselskabet Next, som er kommet ind på markedet for at udfordre de store forsikringsselskabers priser.

»Vores pristjek og undersøgelser tyder på, at forbrugerne kunne spare i snit omkring 2.000-4.000 kroner, hvis de ville tjekke priserne på deres forsikringer. Men de skifter forsikringsselskab alt for sjældent«, siger Mads Mølgaard Bräuner, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Kunde pruttede sig let til halv pris

At det kan betale sig at prutte om prisen bekræfter forsikringskunden Sebrina Thagaard, som ved at undersøge priserne og presse sit forsikringsselskab fik sat prisen på bilforsikringen ned med 6.000 kroner til halv pris.

»Det var let, og jeg kan kun anbefale andre at gøre det samme«, siger den 26-årige Tryg-kunde.

Når selskaberne kan sætte prisen så meget ned, fordi man vil skifte, så har man jo betalt for meget før

Bare truslen om at skifte kan skaffe kunderne bedre priser. Flere kunder hos Next forsikring oplyser over for Politiken, at de er blevet kontaktet af deres ’gamle’ selskab, da de var ved at tegne forsikring hos Next. Her fik de tilbudt priser, som lå langt under de beløb, som de tidligere havde betalt for deres forsikringer. En af dem var Jens Lindstedt, som endte med at spare 4.000 kroner årligt.

»Når selskaberne kan sætte prisen så meget ned, fordi man vil skifte, så har man jo betalt for meget før. Jeg tror, at især ældre er loyale og betaler for meget«, siger den 42-årige nyborgenser, der valgte at tegne sine forsikringer hos Next.

Forbrugerådet: Priskrig savnes

Men forbrugerne oplever det generelt som besværligt at udfordre forsikringspriserne, viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forbrugerforholdsindeks, som hvert år tager pulsen på forbrugernes oplevelse af 50 markeder. Forsikringer er svære at forstå og markedet er svært at gennemskue. Til gengæld er loven indrettet, så det er let at skifte udbyder.

Ifølge kontorchef Niels Enemærke viser de seneste undersøgelser, at fire ud af ti danskere har overvejet at skifte forsikring inden for de seneste to år.

»Der er en mindre gruppe, der skifter ofte, og en større, der aldrig bevæger sig ud af flækken«, siger han, og understreger, at med mere aktive forbrugere, ville der komme mere konkurrence på forsikingsmarkedet.

Det bør dog ikke alene være forbrugernes ansvar at øge konkurrencen, mener Mads Mølgaard Bräuner. For at flytte noget skal selskaberne udfordre priserne, som mobilselskaberne gjorde det med mobiltelefonabonnementer, og fik priserne til at falde.

»På mobilområdet konkurrede selskaberne massivt i en periode. det er det, vi savner på forsikringsområdet nu. Når man ser bort fra bilforsikringer, taler selskaberne ikke om lavere priser, kun om mere tryghed«, siger seniorøkonomen.

Branchen mener selv, at der er heftig konkurrence

Men underdirektør i brancheforeningen Forsikring og Pension, Hans Reymann-Carlsen, mener, at der er heftig konkurrence.

»Selskaberne kæmper blandt andet om kunderne ved at ringe rundt om aftenen og tilbyde forsikringer«, siger Hans Reymann-Carlsen.

Også hjemmesiden Forsikringsguiden, som Forsikring og Pension står bag i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk, er udtryk for skarp priskonkurrence, mener han.

»Som forbruger er det ret nemt at tage sin forsikringspapirer og med ganske få klik se, om en husforsikring med den ønskede dækning kan fås billigere et andet sted«, siger Hans Reymann-Carlsen.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden