Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

udvidelse. Landets største aktør inden for dagligvarehandel på nettet, Nemlig.com, har endnu til gode at levere overskud, men ambitionerne er store. Selskabet har netop åbnet et nyt varelager i Brøndby på 36.000 kvadratmeter - det svarer til tre og en halv fodboldbane.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dagligvarehandlen på nettet er gået i stå

Nethandel med dagligvarer har svært ved at finde fodfæste.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Varebilerne fra Nemlig.com eller Irma.dk, der parkerer foran gadedøren og leverer dagligvarer til travle familier, er en fast del af bybilledet i villakvartererne omkring København.

Men når man kommer uden for hovedstadsområdet, er bilerne ikke længere at se. Nemlig.com, den største aktør på markedet for onlinehandel med dagligvarer, leverer kun dagligvarer i en radius på et halvt hundrede kilometer omkring hovedstaden, mens Irma.dk henter 75 procent af omsætningen i Københavnsområdet.

Trods forudsigelser om, at nethandel med dagligvarer vil buldre frem, er det stadig kun en lille del af danskerne, der køber deres hverdagsvarer online. Nethandelen udgør kun 3 procent af branchens samlede omsætning, viser en analyse fra Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), og kun hver tiende dansker har handlet dagligvarer på nettet, viser en ny undersøgelse fra konsulenthuset Loyalty Group.

Stor tilfredshed

»Tallene viser, at det stadig er de færreste, der har prøvet at handle dagligvarer over nettet. Det er fortsat primært i og omkring hovedstaden, fænomenet vinder frem, og det er især de 40-49-årige, der går på nettet«, siger Mikkel Korntved, direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group, der står bag den omfattende analyse, hvor 3.300 forbrugere er blevet spurgt til deres forbrugsmønstre og erfaringer med dagligvarebranchen.

Loyalty Group gennemfører analysen BrancheIndex Dagligvarer hvert andet år, og antallet af forbrugere, der har handlet dagligvarer på nettet, er i dag stort set det samme som for to år siden.

Hvis du kaster en mursten, vil du ramme et supermarked. Sådan er det stort set overalt i Danmark. Butiksnettet er så tæt, at behovet for onlinehandel er begrænset«,

Mikkel Korntved understreger, at udviklingen er gået langsommere end forventet, men at der hos de forbrugere, der jævnlig benytter sig af muligheden, er stor tilfredshed.

»Seks ud af ti af dem, der jævnlig handler på nettet, svarer, at de også fremadrettet vil handle på nettet. Det tyder på, at markedet vil vokse«, siger han.

Begrænset behov

To eksperter, der følger området tæt, Flemming Birch, partner i konsulentvirksomheden Birch og Birch og ekspert i detailhandel og forbrug, og Henning Bahr, administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia, er dog langtfra overbevist om, at nethandel med dagligvarer vil vokse markant inden for den nærmeste fremtid.

»Hvis du kaster en mursten, vil du ramme et supermarked. Sådan er det stort set overalt i Danmark. Butiksnettet er så tæt, at behovet for onlinehandel er begrænset«, siger Flemming Birch.

Han mener derfor, at der ikke er den tilstrækkelige efterspørgsel til for alvor at rykke markedet. Og selv hvis efterspørgslen er der, er det langtfra en garanti for, at vi vil se nye netbutikker på dagligvareområdet, vurderer han:

»Det er klart, at der også er udfordringer på udbudssiden. Hvis de store supermarkeder begynder at bevæge sig ind på det her marked, vil de grundlæggende kannibalisere på sig selv. Så det tror jeg, at de vil være tilbageholdende med«.

Også Henning Bahr er skeptisk: »Man kan sige, at vi er meget tidligt på indtrængningskurven. Hvis det her skal rykke sig, skal udbyderne kunne se, at de kan tjene penge på det. Og lige nu er det altså svært at se, at det her er noget, man bliver styrtende rig af«, siger han.

Sidste år blev der købt dagligvarer for i alt 114 milliarder kroner. Så selv om det stadig er en meget lille del af det samlede forbrug af dagligvarer, der købes på nettet, blev der alligevel købt for næsten 4 milliarder dagligvarer på nettet i fjor. Dermed vil en stigning i andelen på blot få procent kunne give et omsætningsløft på flere milliarder. Det er selvfølgelig noget af det, nye aktører holder øje med.

»Men det er et meget kompliceret område for udbyderne. Der er tale om lavavanceprodukter med en meget høj distributionsudgift. Man kan jo ikke bare smide en pakke frossen kød ned i en pose med morgenmadsprodukter og toiletpapir. Så det er langt mere kompliceret end at sælge f.eks. elektronik eller sportsudstyr på nettet«, siger Henning Bahr.

Nemlig.com åbner Skandinaviens største netlager

Det er i dag det rene onlinesupermarked, Nemlig.com, der sidder tungt på tronen for onlinehandel med dagligvarer. Det er fem år siden, selskabet så dagens lys, og det er gået stærkt. Vækstraterne har været tocifrede, og forventningen er, at det vil fortsætte. Direktør og stifter Stefan Plenge forventer, at omsætningen i år vil vokse med 50 procent.

»Det går godt«, siger han. »Det er et vanvittig spændende marked. Det sover aldrig«.

Men selv om der er fart på omsætningen, er han ikke meget for at sætte tal på. Faktum er, at Nemlig.com endnu ikke har formået at levere overskud. Men det er heller ikke muligt på nuværende tidspunkt, lyder det fra Stefan Plenge.

»Vi skal vokse og udvikle os, og det kræver store investeringer. Men det er klart, at vi skal tjene penge på sigt«, siger han.

Senest har Nemlig.com investeret i Skandinaviens største varelager til dagligvarer på nettet. Det nye varelager er på 36.000 kvadratmeter, hvilket svarer til fem fodboldbaner. Derudover investeres der massivt i produktudvikling og nye logistikløsninger.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Milliardær køber halvdelen af aktierne i Nemlig.com

Det er ikke kun Stefan Plenge, der tror på, at onlinehandel med dagligvarer – i hvert fald på den lange bane – kan blive en gylden forretning. Sidste år købte Bestsellermilliardæren Anders Holch-Povlsen 49 procent af aktierne i Nemlig.com. Det har givet selskabet kapital til at investere i fremtiden, siger Stefan Plenge, der også understreger, at Nemlig.com’s indtrængen på det jyske marked er rykket tættere på med den nye mand i ejerkredsen.

»Det bliver ikke i morgen. Men det er selvfølgelig noget, vi løbende overvejer«, siger han.

Irma.dk er allerede, i modsætning til Nemlig.com, der hidtil kun har satset på Østsjælland, landsdækkende. I hvert fald i princippet. For selv om alle danskere kan klikke sig ind på Irma.dk og bestille varer, henter Irma 75 procent af omsætningen i hovedstadsområdet. Men ligesom hos Nemlig.com går det stærkt.

»Der er en meget stor omsætningsvækst. Men vi kommer også fra et meget lille udgangspunkt«, siger Jesper Wacherhausen, der er kommerciel direktør for Irma.dk.

Han afviser, at Irma ved både at have fysiske butikker og et onlinesupermarked kannibaliserer på sig selv.

»For mig at se, er det en win-win. Vi kan se, at de kunder, der benytter os online, også handler mere i vores butikker. De føler en større loyalitet over for Irma-brandet, og det er meget værdifuldt for os«, siger Jesper Wacherhausen, der ud over at være kommerciel direktør for Irma.dk har ansvaret for online food i hele Coop.

»Vi har store forventninger til onlinehandel, og det gælder hele Coop. Men det er ikke nogen nem manøvre. Derfor er vi startet med Irma, men det er vores ambition, at vi på sigt vil brede det ud til andre dele af Coop«.

Travle forældre vil have det nemmere

Mikkel Korntved, Loyalty Group, mener, at der fortsat er et stort potentiale på markedet for onlinehandel med dagligvarer, både for nye aktører og for de eksisterende supermarkeder.

»Markedet for dagligvarer er enormt, og der er ingen tvivl om, at mange forbruger søge mere convenience. Det gælder både de travle børnefamilier, de ældre og de unge. Ved at handle dagligvarer på nettet, kan man let spare et par timer om ugen, og de timer er der nok mange, der godt kan bruge på noget andet«, siger han.

»Så jeg er sådan set ikke i tvivl om, at efterspørgslen er der. Men det er klart, at det stiller krav til udbyderne«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

----------------

Rettelse: Vi skrev i en tidligere version, at nemlig.com's lager dækker samme areal som tre en halv fodboldbane. Med fodboldbaner findes i forskellige størrelser. Regner man imidlertid med en standardbane på 105 x 68 meter, svarer lageret til fem baner.

----------------

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Anne Klejsgaard, Privatøkonomi , Virksomheder eller Økonomi, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden