Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Google bandlyser reklamer for kviklån

Forbrugerrådet jubler - aggressive reklamer er altafgørende for salget af de dyre korttids-lån, der især tiltaler unge.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Budskabet er ikke til at tage fejl af.

Det er slut med at reklamere for hurtige, nemme og ustyrligt dyre forbrugslån på en af verdens største søgemaskiner Google.

Og forbuddet gælder over hele verden - også i Danmark. Med virkning fra 13. juli afviser Google alle reklamer for kviklån, der har skyhøje omkostninger og en betalingsfrist på 60 dage eller mindre. Samtidig er kravet til alle de firmaer, der vil reklamerer for deres privatlån, at de lader Google tjekke lånebetingelserne, tilbagebetalingstider og de årlige omkostninger i procent.

TV:

Forbrugerrådet anmelder hjemmeside om kvik-lån, der er forklædt somforbrugeroplysning. Her kan forgældede danskere også få opskriften på, hvordan man snyder sig uden om en registrering i RKI. Forbrugerrådets formand, Anja Philip, kalder forretningsmodellen kynisk: Det har ikke været muligt at få en kommentar fra firmaet bag ’altomlån’, ikke desto mindre blev hjemmesiden lukket ned sent onsdag eftermiddag med følgende begrundelse: »Altomlån.dk har modtaget kritik for indhold på en underside. Vi beklager det nævnte indhold, har taget kritikken til efterretning og rettet indholdet. AltomLån.dk er en seriøs guide til lån i Danmark og vores mål er at guide vores brugere bedst muligt. Dette ønsker vi at gøre på den mest etiske og korrekte måde. Derfor har vi lukket siden ned midlertidigt, indtil vi er klar med nyt og forbedret indhold«. Kilde: politiken.tv / Anja Philip / Producer: Peter Vintergaard

»Denne beslutning er truffet for at beskytte vores brugere fra vildledende og skadelige finansielle produkter«, skrev David Graff, chef for global product policy, i sidste måned på sin Google-blog.

Ligegyldig hvor du færdes på nettet, risikerer du at blive bombarderet med reklamer for de her utroligt dyre lån

Her slog han også fast, at kviklån alt for ofte efterlader kunderne med uoverkommelige afdrag, og at en stor del af lånene bliver misligholdt, selvom løbetiden typisk kun er en måned eller to.

Forbrugerrådet jubler

Beslutning om at bandlyse kviklåns-reklamer bliver modtaget med åbne arme i Forbrugerrådet Tænk, der selv har været i kontakt med Google for at få en præcis melding på konsekvenserne i Danmark.

»Vi vurderer, at det her kan få stor betydning for de danske kviklånsfirmaer, som jo i meget stor udtrækning benytter sig af aggressiv markedsføring for at få solgt deres lån«, siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.

»Ligegyldig hvor du færdes på nettet, risikerer du at blive bombarderet med reklamer for de her utroligt dyre lån. Og det er typisk de helt unge og kontanthjælpsmodtagere, der bliver lokket om bord i en lånetype, der jo kan aktiveres på få minutter ved et par klik på mobiltelefonen eller computeren. Vi synes, det er utroligt positivt, at Google på denne her måde forholder sig til etikken i de produkter, de markedsfører, det kunne flere lære noget af«, siger han.

Ekspert: Det gør en kæmpe forskel

Præcist hvordan Google vil blokere reklamer for hurtige kontanter er stadig lidt uklart, og det har ikke været muligt for Politiken at få en kommentar fra Google Danmark.

Det gør en kæmpe forskel. Det er det medie, der gør, at din forretning vokser

Men Google vil efter alt at dømme blokere de såkaldte adwords, der mod betaling placerer specifikke hjemmesider i toppen af en google-søgning. Det er den metode, Google har brugt på andre ’uetiske’ produkter, forklarer Kristian Olsen, ejer af PR-gruppen, der igennem 13 år har rådgivet kunder om online markedsføring.

»Google har nogle retningslinjer om, at man ikke må annoncere for våben, knive, botox, porno og alle sådan nogle ting. Vi tror, det her forbud vil blive lige sådan, så Google går ind og afviser selve søgeordet kviklån«, siger Kristian Olsen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han er ikke i tvivl om, at bandlysningen vil få store konsekvenser for de firmaer, der udbyder hurtige kontantlån. Google-annonceringer er nemlig en af de største trafikkilder for den type af firmaer:

»Det gør en kæmpe forskel. Det er det medie, der gør, at din forretning vokser. Vi har også en kunde, der sælger kviklån, og vi kan se, de får rigtig mange kunder ad den vej«, siger han og fortsætter:

»Resultatet er, at lånefirmaerne må revurdere deres onlinemarketing. Der bliver krig om at ligge øverst på de almindelige søgeresultater på Google, og derfor bliver virksomhederne nødt til at fokusere på at have et fornuftigt site med gode beskrivelser og gennemsigtighed, så de ryger højt op i søgningen med Googles algoritme. Med mindre Facebook laver samme nummer, vil man sikkert også opleve, at rigtig mange kviklånsudbydere går på facebook og annoncerer«.

Eksplosion i kviklån

I Danmark er markedet for hurtige kontantlån nærmest eksploderet de seneste år. I 2010 udgjorde det samlede udlånsbeløb 37 millioner kroner, fordelt på godt 20.000 lån og 7.400 forbrugere.

Fire år senere, i 2014, var antallet af lånere tidoblet til ca. 75.000 borgere. De havde til sammen optaget 160.000 kviklån til en samlet værdi af 430 millioner kroner, viser en kortlægning, som Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden udarbejdede i efteråret 2015.

DIREKTØR SLÅR IGEN:

Typisk er kviklånene dyre i omkostninger - men firmaerne bag baserer også forretningen på en klar forventning om, at de ofte meget unge kunder ikke kan betale lånet tilbage. Her kan lånefirmaerne så redde de stakkels kunder med tilbuddet om at forlænge lånet ydeligere en måned eller to - mod betaling af et kontant gebyr.

På den måde kan lånefirmaerne tjene penge uanset om et hurtigt lån på 2, 4 eller 6.000 kroner bliver misligholdt eller ej. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens konkluderede sidste år, at kviklånsfirmaer henter godt 30 procent af omsætningen på gebyrer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge Adam Lindgreen, institutleder og professor i marketing på CBS, er det en hårfin balancegang, Google skal gå, når de kontrollerer, hvad man må og ikke må reklamere for. Men i dette tilfælde har Google truffet et fornuftigt valg, mener han:

»For der er nogle, der kan blive lokket i uføre med de dyre renter, så det er et fint eksempel på, at virksomheden tager socialt ansvar ved at beskytte kunderne«.

Politiken har forsøgt at få en kommentar fra to af de selskaber, der udbyder kviklån, nemlig Vivus og Ferratum. Vivus ønsker ikke at kommentere sagen, oplyser Jens-Ole Kyhl Klitgaard, landechef i Danmark. Ferratum forventer ikke at blive ramt af reglerne, og har ikke hørt fra Google, oplyser nordisk direktør Mikkel Winston.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden