Volapyk. Rudekuverter gemmer ofter på uforståelig nonsens, mener mange borgere.
Foto: MIK ESKESTAD

Volapyk. Rudekuverter gemmer ofter på uforståelig nonsens, mener mange borgere.

Privatøkonomi

Hver tredje står af, når det offentlige 'skriver sort'

Hver tredje forstår ikke post fra det offentlige, viser undersøgelse.

Privatøkonomi

Har du svært ved at forstå, hvad Skat mener med 'ligningsmæssige fradrag’?

Og giver forklaringen på, hvorfor du har tjent for meget ved siden af SU’en, ikke mening?

Så er du ikke den eneste. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for 24timer.

Hver tredje forstår ikke post fra det offentlige Her svarer 37 procent af danskerne, at de ofte har svært ved at forstå det offentliges skriftlige kommunikation, og 67 procent vil have den forbedret. Især hos unge og ældre giver sproget ikke mening. Og uforståelige formuleringer har store konsekvenser. Det forklarer lektor i offentlig kommunikation Karsten Pedersen fra Roskilde Universitet. LÆS OGSÅ»Hvis borgeren forstår og har tillid til de afgørelser, som det offentlige træffer, så vil der også være mindre behov for at tage fat i det offentlige personligt. Så det er både billigere og mere effektivt - og rarere for borgeren og det offentlige - hvis kommunikationen er klar og letforståelig,« siger Karsten Pedersen til 24timer. Lektor forstår det heller ikke

Også socialrådgiverne oplever, at mange borgere har svært ved at forstå det offentliges breve. Derfor bør undersøgelsen få myndighederne til at genoverveje deres kommunikation, mener formanden for Dansk Socialrådgiverforening, Majbrit Berlau: »Det her er helt centralt, for ellers mister vi det fineste, vi har i Danmark: At sætte borgerne i centrum, så de kan deltage aktivt. Det handler om retssikkerhed og har vores absolutte topinteresse.«

LÆS OGSÅ Men der er masser af eksempler på, at det offentlige alligevel får rodet sig ud i formuleringer, der er sort snak for de fleste.

Lektor Karsten Pedersen peger for eksempel på Ankestyrelsens vejledning til kommunerne i at skrive et brev om en afgørelse. Selv har han svært ved overhovedet at forstå de to første sætninger i brevet - og hvordan skal almindelige borgere så kunne?

»Det kan godt være, at der er noget, vi skal have arbejdet med der. Vi er altid modtagelige for gode råd,« siger afdelingschef Merete Pantmann i Ankestyrelsen til 24timer.

Hun forklarer samtidig dilemmaet:

»Vi skal skrive forståeligt for borgeren, men samtidig stå på mål for det juridisk, hvis sagen skal vurderes af domstolene. Det er den store udfordring.«

Ifølge undersøgelsen er det især inden for områderne kontanthjælp, dagpenge og barselsorlov, at borgerne synes, at det offentlige taler sort.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce