Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Thomas Borberg (arkiv)
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kunder prygler Nordea i frisk loyalitetsmåling

Faldet er dybere end det, Danske Bank foretog efter katastrofal kampagne i 2012.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det har ikke været gratis for Nordea, at den seneste tid har budt på problemer med lange ventetider, internationalt skattefusk i verdensklasse og dårlig service.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Loyalty Group blandt 4.400 danskere er bankens privatkunder de mindst loyale i hele branchen. Det skriver Børsen.

I Loyalty Groups måling er Nordea styrtdykket, når det kommer til kundernes loyalitet, og den ligger nu markant under Danske Banks kunder.

Faldet er samtidig dybere, end det Danske Bank tog i 2012, da kampagnen New Standards gjorde banken til hele Danmarks prygelknabe.

»Det er jeg ked af at læse og tager det meget alvorligt. Det er ikke nogen overraskelse, at Panama-papirerne har påvirket kundernes holdning negativt«.

»Samtidig er it-nedbrud og perioder med for lange ventetider på vores telefonbank med til at påvirke det samlede billede«, siger Torben Laustsen, direktør i Nordea, til Børsen.

Nordea har da også haft et rædderligt efterår, hvor ikke mindst bankens mange optrædener i de såkaldte Panama-papirer, der afslørede skattely i Panama, kostede dyrt på imaget.

Den pan-skandinaviske bank måtte efter lang tids dansen om den varme grød erkende, at interne procedurer ikke var gode nok, og at man havde hjulpet penge i skattely.

Det er et super alvorligt problem

Illoyale kunder er et problem for en bank, da det kan koste både på antallet af kunder og muligheden for at tiltrække nye.

Sådan lyder John Norden, partner i bankportalen Mybanker

»Det er super alvorligt. Konsekvensen er, at det vil kunne mærkes både på bundlinjen og toplinjen, fordi kunderne vil søge væk«.

»Banken risikerer altså ikke kun at miste eksisterende kunder, men også at disse kunder i tillæg skræmmer potentielle nye kunder væk«, siger han til Børsen.

Ifølge Børsen scorer Arbejdernes Landsbank højest, når det kommer til kundeloyalitet, mens også Nykredit har knas med at vinde kundernes gunst.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden