0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vi køber for 110 milliarder på nettet i år

Mens forbruget i fysiske butikker er faldet støt, stiger e-handel eksplosivt: I 2020 vil vi bruge 186 milliarder kroner. Problemet er, at mange penge spenderes hos udenlandske e-butikker

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I Danmark scorer vi topplacering i nethandel. På europæisk plan ligger Danmark på anden pladsen lige efter Storbritannien.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For femte år i træk slår danskerne e-handel rekord.

I år forventes vi at spendere hele 110 milliarder kroner på internettet, viser en ny beregning foretaget af Dansk Erhverv. Det er 15 milliarder kroner mere end sidste år. Fortsætter stigningen i samme takt, vil danskerne i 2020 bruge 186 milliarder kroner i de virtuelle butikker.

Analysens resultater er en positiv overraskelse, mener markedsdirektør hos Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft.

»Bortset fra en minimal vækst sidste år, har detailforbruget været faldende, lige siden krisen kom i 2008, og det har ligget fladt lige siden. Men i samme periode er e-handlen vokset med ufatteligt mange milliarder«, siger han.

I alt udgør nethandlen nu 10 procent af danskernes forbrug. Men en tredjedel af pengene bliver lagt i udenlandske e-butikker, og det presser dansk detailhandel.

»Danske netbutikker skal tage konkurrencen op med udenlandske virksomheder, hvor det er et problem nok i sig selv at matche dem på sortiment, men de skal også kompensere for prisforskelle. Det forvrider konkurrencen, fordi udenlandske netbutikker ikke betaler den samme høje moms« siger Henrik Hyltoft.

Men det er ikke kun sparede kroner, der får danskerne til at shoppe i udenlandske butikker. Noget tyder på, at man i udlandet er bedre til at markedsføre sine produkter, fastslår Dorte Wimmer, forbrugerekspert ved Retail Institut.

»Nogle internationale spillere som Zalando og Asos er sindssygt dygtige. Hvis man kigger på et par sko på deres hjemmeside for eksempel, så jagter de dig på samtlige hjemmesider efterfølgende«, siger hun.

Tilmed er Danmark et attraktivt mål for udenlandske virksomheder, fordi danskerne flittige brugere af teknologi.

»Vi er det land, hvor man har bedst online tilstedeværelse, og det gør, at det er os, man kigger på, hvis man har en webshop«, siger hun.

79 procent af danskerne e-handlede i et andet EU-land sidste år, hvilket placerer Danmark som nummer to på europæisk plan, kun overgået af Storbritannien.

»Det er ikke sådan, at der er nogen steder i landet, der har taget nethandelen mere til sig end andre. Det er ret pænt fordelt rent geografisk«, forklarer Henrik Hyltoft.

Hele 60 procent af alle penge spenderet på internettet er på services, altså tog- og busbilletter, rejser og oplevelser. På anden pladsen kommer varer som tøj, sko, træningsudstyr og ligende, mens streamingtjenester udgør en enkelt procent.

»En procent er i virkeligheden et pænt beløb på downloades og streaming. En rejse kan snildt koste 30.000 kroner, hvorimod et abonnement på Netflix sjældent koster mere end 100 kroner. Vi streamer meget, men det store pengeforbrug ser vi i kategorier som rejser og biletter«, siger Henrik Hyldtoft.

Mens danskerne i stor stil shopper virtuelt på tværs af europæiske landegrænser, er det begrænset, hvor mange penge man i udlandet forbruger på danske hjemmesider.

Men selv om dansk detailhandel har sine udfordringer, er løbet langt fra kørt, mener Henrik Hyltoft.

Fysiske butikker er stadig danskernes foretrukne shoppeplatform. Men vil butikkerne overleve i fremtiden, skal de blive bedre til at kombinere fysiske butikker med online butikker.

En pointe Dorte Wimmer er enig i.

»Det her med at have den fysiske butik sammen med online-butiken, det er det stærkeste kort. Men det er de færreste butikker i Danmark, der har integreret online og fysiske butikker«, siger hun.

»Forbrugerne foretrækker det her ’click and collect, hvor man kan bestille på nettet og hente det i butikken. Eller at du kan planlægge dit køb ved at se det på butikkens hjemmeside, inden du gå ned og købe det«.

Det kan blive afgørende for dansk detailhandels overlevelse, at butikkerne tager internettets salgspotentiale til sig, siger Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv:

»Hvis handlen bliver ved med at flytte til udlandet, så mister man omsætningen og dermed også arbejdspladser, og statskassen mister en betragtelig momskilde. Man vil opleve, at lokalbutikkerne kommer til at forsvinde«.