Foto: Arkivfoto: DITTE VALENTE
Guides

Sådan undgår du løbske spilleregninger

For at undgå en stor ekstraregning på telefon eller tablet kan du følge disse råd:

Guides

1. Giv ikke barnet dit kodeord til app store. Hvis du giver dit barn kodeordet til din app store-konto, svarer det til, at du giver dit barn koden til dit dankort eller et andet kreditkort, og at barnet kan købe løs.

Vær opmærksom på, at din konto står åben og kan bruges uden kodeord 15 minutter efter, at koden er indtastet i Apples App Store. Dette kan man ændre under menupunkterne Indstillinger - Generelt - Begrænsninger.

2. Du kan lukke for in-app purchases, altså køb af ekstra ting inde i spillet, i indstillingerne på din telefon.



3. Du kan også vælge at oprette en selvstændig app store-konto til dit barn og købe gavekort, så barnet ikke kan købe for mere end beløbet på det.

4. Hvis du køber apper på dit barns telefon, iPad eller computer, så husk at logge ud af din konto igen, så den ikke står åben.

5. Kig dine kontoudtog godt igennem. Hvis du pludselig står med en stor regning for køb af apper eller andre indholdstakserede tjenester, skal du først klage til udbyderen af spillet. Giv samtidig banken et praj om, at du ikke kan anerkende betalingen.

6. Hvis det ikke hjælper at klage til spiludbyderen, kan du i nogle tilfælde klage til Forbrugerklagenævnet, som i et vist omfang behandler klager over teleydelser som f.eks. køb af spil og tilbehør til spil. Det er en forudsætning, at der er købt for mindst 800 kroner.

7. Er købet sket over telefonabonnementet, skal du kontakte teleselskabet, da selskaberne har forpligtet sig til bl.a. at behandle klager over overtakserede tjenester og indsætte et loft over forbruget. Det gælder dog kun for tjenester, der købes over mobilens abonnement.

8. Sørg for at have klagegangen på skrift. Husk at lave et screendump, hvis du bruger en klageformular på nettet, som ikke sender kopi til din egen e-mail. Eller send et almindeligt brev.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Mai Robrahn Hansen, specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden