Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

kakaobønder. I begyndelsen af 00'erne kom der historier frem om barske forhold for børnearbejdere i kakaoplantagerne. Det var sparket, som førte til, at den bæredygtige chokolade nu stormer frem.
Foto: Schalk van Zuydam (arkiv)/AP

kakaobønder. I begyndelsen af 00'erne kom der historier frem om barske forhold for børnearbejdere i kakaoplantagerne. Det var sparket, som førte til, at den bæredygtige chokolade nu stormer frem.

ressourceøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bæredygtig chokolade stormer frem, efter at branchen blev overrumplet

Truende mangel på kakaobønner får virksomheder til at gå foran i at sikre miljøet og bedre forhold for kakaofarmere.

ressourceøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Vi gør ikke det her, fordi forbrugerne beder os om det, men fordi vi ønsker en bæredygtig forretning på langt sigt«.

Ordene kommer fra Anders Carne, Public Affairs Manager for den nordiske afdeling af fødevaregiganten Mondelez, som står bag en række populære chokolademærker som Marabou, Toblerone og Cote d’Or.

100 procent af den kakao, som Marabou-chokolade fremstilles af, er certificeret af miljøorganisationen Rainforest Alliance. Men det er formentlig de færreste forbrugere, der lægger mærke til det lille Rainforest Alliance-mærke på Marabou-pladen.

De bæredygtige mærkater virker ikke mere

I dag er det nemlig ikke længere forbrugerkrav, der driver udviklingen, siger Edward Millard, direktør for strategiske partnerskaber i Rainforest Alliance.

»I starten havde mærkerne en stor pr-effekt, men i dag ser man dem sjældnere, og det er et klart tegn på, at vi er på vej videre, hinsides mærkningsordningerne«, siger han.

I fremtiden skal al chokolade være bæredygtig, ikke kun nicheprodukter til den bevidste forbruger.

Målet er, at al chokolade fra Mondelez om få år skal være fremstillet af kakao, som er miljømæssigt og socialt bæredygtigt. Mondelez er verdens største chokoladeproducent, så det er virkelig noget, der rykker i de lande, hvor kakaoen produceres.

Endnu mere rykker det, når også øvrige chokoladegiganter som Mars, Nestlé, Hershey og Ferrero sætter mål om 100 procent certificeret kakao i 2020.

»Det hele er startet som en reaktion på anklagerne om børnearbejde, som i 2000-2001 tog industrien fuldstændig på sengen«, fortæller Edward Millard. »Dengang var kakao bare noget, industrien købte og fik leveret til den nærmeste havn. De var meget langt væk fra producenterne«.

Siden er der sket meget. Rigtigt meget endda. »Der er virkelig gjort reelle fremskridt. Men der er selvfølgelig stadig masser at udrette«, siger Edward Millard.

Det globale forbrug af chokolade vokser hastigt, alene de sidste halvtreds år er produktion og forbrug af kakao firedoblet – fra godt en million til fire millioner tons årligt.

Kakao er en sart, tropisk afgrøde, som ikke egner sig til plantagedrift i stor skala, så 95-98 procent af alle kakaofarme er ganske små, og globalt lever seks millioner småbønder og deres familier af de aflange, orange frugter.

Men det hårde slid, det ringe økonomiske udbytte og de elendige arbejdsforhold – herunder børnearbejde – er i dag blevet en trussel mod chokoladeindustriens eget livsgrundlag.

Ikke kun fordi de grimme historier om børnearbejde giver vestlige forbrugere en dårlig smag i munden, men også forbi kakaofarmerne selv får så lidt ud af deres afgrøder, at de ikke ser nogen grund til at forbedre og øge produktionen. De unge, der kan, forlader kakaofarmene for at søge bedre jobmuligheder i byerne.

Mangel på kakao truer

Det har ført til dystre prognoser om, at der i 2020 vil mangle en million tons kakao på verdensmarkedet for at dække efterspørgslen. Sker det, vil priserne eksplodere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Og det vil gøre det svært for vores forretning, for vi arbejder med det brede marked, ikke med luksusprodukter, som man kun spiser en smule af hvert halve år«, siger Anders Carne fra Mondelez. »Vi er en kommerciel virksomhed, som er helt afhængig af én råvare, og vi ser ting i horisonten, som ikke lover godt«.

Gennemsnitsalderen på kakaobønderne i Ghana, hvor Mondelez køber råvarer, er oppe på 56 år. Kakaotræerne er gamle og giver faldende udbytte, jorden er udpint, og klimaforandringer kan give problemer i form af mangel på regn.

Det er derfor bydende nødvendigt at få sat gang i en positiv spiral, hvor bønderne får træning og hjælp til at investere, plante nye og bedre træer og beskytte det lokale miljø. Det kan de forskellige certificeringsordninger bidrage til.

Kakaobønder i Elfenbenskysten firdobler overskuddet

I Elfenbenskysten viser uafhængige undersøgelser, at kakaobønder, der var certificeret via Rainforest Alliance, øgede deres høstudbytte med over 70 procent, og da de tilmed fik en merpris for kakaoen, kunne de næsten firdoble deres overskud per hektar.

»Vi har indset, at den eneste måde, vi kan sikre, at der kommer den ekstra million tons kakao på markedet, som vi mangler, er ved at uddanne bønderne, så de kan producere 2-3 gange mere end i dag på den samme jord«, siger Anders Carne.

Det er slet ikke urealistisk, idet høstudbytterne i dag er ekstremt lave, og tilmed går en fjerdedel af høsten tabt på grund af skadedyr, råd og fejl i forarbejdningen.

»Det handler ikke længere om at gøre det rigtige, men om at gøre det eneste, der sikrer fortjenesten på længere sigt«, siger Edward Millard.

Det betyder også, at de eksisterende mærkningsordninger måske vil glide ud og blive erstattet af industriens egne programmer og standarder. Mondelez arbejder således på at gennemføre sit eget bæredygtighedsprogram, som de kalder »Cocoa Life«, og den danske chokoladefabrikant Toms samarbejder med udviklingsorganisationen Ibis om at skabe en bæredygtig kakaoforsyningskæde, som ifølge Anne Margrethe Hefting fra Ibis stiller højere krav, især når det gælder bekæmpelse af børnearbejde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De højt profilerede certiciferinger har også det problem, at der går mange penge til branding og markedsføring – penge, som kunne komme lokalsamfundene til gode i stedet«, siger hun.

CSR-leder hos Toms, Lene Hjort Lorenzen, siger, det er et vigtigt mål for Toms kakaoprogram i Ghana at få kakaofarmerne ud af fattigdommen.

»Vi arbejder hen imod, at farmerne kan tredoble deres indtægter. Vi er alle interesserede i, at kakao sikres for fremtiden, og det kræver, at det er bæredygtigt, også for farmerne«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden