UNIVERS. Waliseren Andrew Woodman har været med til at skabe Legos nye univers, der fra start er blevet en stor succes især på det asiatiske marked.
Foto: Lego

UNIVERS. Waliseren Andrew Woodman har været med til at skabe Legos nye univers, der fra start er blevet en stor succes især på det asiatiske marked.

Virksomheder

30-40 kreative hjerner blev spærret inde og skabte Legos store sællert

Chefdesigner hos Lego fortæller, hvordan global milliardsucces blev til.

Virksomheder

I tusind år har dyrestammer hersket sammen i det paradisiske rige Chima.

Løver, krokodiller, ørne, ulve, gorillaer, ravne, næsehorn og bjørne lever og leger sammen i et uberørt univers med frodig natur, storslåede bjerge og brusende vandfald og kilder. Alt er fred og idyl.

Indtil den dag, da de store Chima-kampe bryder ud.

Chima en stor succes I torsdags kom Lego med sit halvårsregnskab. Endnu en gang buldrede klodsimperiet frem med en omsætning på over 10 milliarder og et overskud på 2,4 milliarder kroner. Bag Legos succes - de er nu verdens næststørste inden for legetøj - er blandt andet de storsælgende serier som Lego Starwars, Ninjago og Friends.

En af nøglerne til torsdagens positive tal skal findes i Lego's nyeste satsning, Legends of Chima. Den nye serie har marcheret sejrrigt frem, siden de forskellige æsker med Chima kom på legetøjshylderne verden over i januar 2013.

Især i Asien har det været en overraskende stor succes, hvor det har bidraget til en salgsfremgang for Lego på 35 procent det første halve år af 2013. En fremgang, der også skyldes at kinesiske forældre er begyndt at give deres børn plads til at lege i stedet for kun at lave lektier og nu får Lego til at bygge en ny fabrik i Kina næste år.

Walisiske Andrew Woodman har arbejdet ti år hos Billund-virksomheden og er designmanager for Legends of Chima.

Han fortæller, hvordan idéen til den nye succes tog sin begyndelse, da 30-40 forskellige personer fra Lego blev - som han siger - praktisk talt låst inde i et sommerhus i Sydjylland i januar 2011.

»Vi var blevet bedt om at finde på noget nyt til at afløse succeserne Ninjago og Antlantis. Vi kastede idéer op og ned, udviklede på dem, skød nogle ned og sendte andre i rotation i forskellige grupper. Næste dag gjorde vi det samme igen, indtil vi tre dage senere havde 20 potentielle universer, der kunne blive til det nye Lego-univers«, siger Andrew Woodman.

Vi har aldrig nogensinde set noget i nærheden af de resultater, som vi så, da vi begyndte at teste dyrene i Chima. Vi har aldrig set så stærke karakterer. og foreningen med børnene var bare fantastisk

Energikilde omdrejningspunkt
Livskraften til paradiset Chima løber i Chimakildens floder og vandfald. I vandet findes naturressourcen Chi, der giver liv og energi til hele riget og til dyrene.

Løverne var de første, der drak af kilden for 1.000 år siden og fik de enorme kræfter fra Chi'en. De svor dengang, at de altid ville beskytte og dele ligeligt ud af Chi til alle dyr i Chima.

Det gør de pålideligt og fair gennem årene, og derfor er der ingen, der udfordrer løverne - før en ung og skruppeløs prins af krokodille-stammen lader grådigheden råde.

Testede på børn i grupper
Efter de tre dage i sommerhuset testede Andrew Woodman og hans team de forskellige universer på børn i grupper. Tegninger med karakterer og så meget af historien, de havde klar, blev præsenteret for børnene, mens Woodman og andre fra Lego observerede og noterede.

»De skulle så fortælle, hvad de så, og hvem de troede, var de gode og de onde. Det er afgørende, at de er engageret lige med det samme både i figurerne og historien, ellers må vi kassere det«, siger han.

Tyve universer blev til fem, der til sidst blev til Chima med otte forskellige dyrestammer, der lever i samme rige centreret om kilderne med energikilden Chi.

»Når vi udvikler nye temaer, er det helt afgørende, at karakterne er stærke, dem, der driver historien frem. Vi har aldrig nogensinde set noget i nærheden af de resultater, som vi så, da vi begyndte at teste dyrene i Chima. Vi har aldrig set så stærke karakterer, og foreningen med børnene var bare fantastisk«, fortæller Andrew Woodman.

Børnene var ikke bange for at gå imod det, deres venner gjorde. Nu var der en, der sagde, »wow, løven er sej«, en anden sagde, »tjek lige krokodillen ud«, mens andre kastede sig over ulvene. Det var ret fedt.

TV

Over fem millioner klodser er der brugt til rumskibet Kilde: ritzau/AP

»Normalt vil det være sådan, at når et barn løber hen til en karakter, vil alle vælge den samme som den sejeste. Men med dyrekarakterene var det helt anderledes. Her var børnene ikke bange for at gå imod det, deres venner gjorde. Nu var der en, der sagde, »wow, løven er sej«, en anden sagde, »tjek lige krokodillen ud«, mens andre kastede sig over ulvene. Det var ret fedt«, siger Andrew Woodman.

Chima er en kamp mellem dyr
Kun nogle få modige helte i Chima forstår Chi'ets sande natur - og risikoen for rigets fald, hvis det misbruges. Disse helte og deres fortællinger kaldes for Legends of Chima.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Krokodilleprinsen, Cragger, lader sig efterhånden forblænde af Chi'ets kræfter og kræver mere og mere Chi til sin stamme. Men løverne holder fast i, at for meget Chi til en stamme vil skabe ubalance i riget.

Chima udvikler sig derfor til en slagmark mellem de otte dyrestammer. Bedste venner bliver til dødsfjender og kæmper hårde kampe om kontrollen med Chi'et.

Børnene skal kunne finde ud det
Designerne hos Lego arbejdede med 50-60 forskellige dyrestammer, inden de snævrede dem ind til de otte. Børn i grupper var hele tiden centrum for test i Asien, USA og Tyskland.

Designerne ændrede på forskellige ingredienser for at se, hvad der begejstrede børnene, hvad de synes, var interessant, om niveauet var passende, og ikke mindst hvad de havde lyst til at fortælle deres venner om.

»På den måde lærte vi hele tiden mere, fik mere information og kom nærmere slutresultatet i processen. De skal ikke bare synes, det er cool, de skal kunne finde ud af det. Hvis de ikke kan det, føler de, de kommer til at se dumme ud«, fortæller Andrew Woodman, der samtidig med at figurerne nærmede sig en fast karakter, udviklede videre på universets historiefortælling

»Karaktererne er vigtige, men gnisten til fantasien skal være en verden, de elsker, og hvor de selv definerer reglerne. Og det er lykkedes med Chima, synes vi«, siger Andrew Woodman.

Gnisten til fantasien skal være en verden, de elsker, og hvor de selv definerer reglerne. Og det er lykkedes med Chima, synes vi

Målrettet drenge

Chima er målrettet mod drenge i alderen til 7-9 år, og målet var, at det skulle fange både Jack i USA og Yang i Kina, som ifølge Woodman har helt forskellige måder at lege på.

»Vi tænkte, det kunne være godt i Asien med dyrene og det lidt mystiske med energien rundt om dem. Men det er en overraskelse, så godt det går derude. Samtidig arbejder vi altid med et 'to’er' marked efter den primære målgruppe. Og her har vi kunnet se, at pigerne også har taget Chima til sig og især kastet deres kærlighed på ørne-figurerne«, siger han, inden han giver endnu en lysende årsag til succesen med den nye linje, der kom på hylderne i januar 2013, to år efter den først idé blev født i det sydjyske sommerhus:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi har prøvet det før, og er ved at være ret gode til det«, siger Andrew Woodman.

LÆS OGSÅ

Om det lykkes løverne at genskabe roen i Chima, eller om Cragger får tilkæmpet krokodillerne mere Chi, bliver afgjort, når børn fra Berlin, Boston, Beijing og Bogense slipper fantasien løs i universet Chima.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden