Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

kør! Regeringen har indført en forsøgsordning, hvor cyklister visse steder i landet kan svinge til højre for rødt. Nu vil Dansk Erhverv have ordningen udvidet til også at omfatte bilister - bare ikke lastbiler.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

kør! Regeringen har indført en forsøgsordning, hvor cyklister visse steder i landet kan svinge til højre for rødt. Nu vil Dansk Erhverv have ordningen udvidet til også at omfatte bilister - bare ikke lastbiler.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk Erhverv: Lad bilerne svinge til højre for rødt

Grønt lys til højresving ved rødt lys højner mobiliteten og skaber mere ansvarlige bilister, lyder argumentet.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biler bør få lov til at svinge til højre for rødt, mener Dansk Erhverv.

»Det vil være en rigtig god idé, hvis biler på eget ansvar kan få lov til at dreje til højre for rødt lys. Det vil gavne mobiliteten og gøre os alle sammen til bedre bilister«, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk, til netavisen Altinget.dk.

Han peger på, at det blandt andet er indført i Tyskland og i visse stater i USA.

Bare ikke lastbiler - det er for farligt For nylig har regeringen sat gang i en forsøgsordning, hvor cyklister udvalgte steder i landet kan svinge til højre for rødt.

Så det næste naturlige skridt vil være, at man udvider det til biler, mener Jesper Højte Stenbæk, der dog peger på, at det er for farligt, hvis lastbiler nyder samme frihed.

Han forventer dog, at muligheden for at dreje til højre for rødt vil gavne færdselssikkerheden.

Når man i højere grad selv skal træffe beslutninger, vil det skabe en større ansvarsbevidsthed hos den enkelte bilist

»Når man i højere grad selv skal træffe beslutninger, vil det skabe en større ansvarsbevidsthed hos den enkelte bilist. Det, tror jeg, vil smitte af på den måde, man færdes i trafikken«, siger han til Altinget.dk.

Jesper Højte Stenbæk understreger dog, at skulle det vise sig at føre til store sikkerhedsmæssige problemer i Tyskland og USA, bør det ikke indføres i Danmark.

Venstre støtter forslaget, hvis det er sikkert

Forslaget får opbakning fra Venstre, som mener, at regeringen bør sætte gang i en undersøgelse af konsekvenserne i andre lande samt indhente vurderinger af forslagets effekt på trafiksikkerheden fra Rigspolitiet.

»Det er et forslag, som er værd at give en overvejelse, fordi det vil øge fremkommeligheden. Men vi er nødt til at få nogle eksperter til at se på, om sikkerheden er fuldstændig på plads«, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) til Altinget.dk.

Socialdemokraternes retsordfører, Trine Bramsen, siger dog kategorisk nej til idéen. Det vil simpelthen være et forslag, der vil skabe al for meget uklarhed til skade for trafiksikkerheden.

Dansk Cyklist Forbund kan umiddelbart ikke støtte forslaget, da man vurderer, at det vil være for farligt.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden