vækstland. Lego stormer frem i Kina, hvor salget er øget med 35 procent i første halvdel af 2013.
Foto: Andy Wong/AP

vækstland. Lego stormer frem i Kina, hvor salget er øget med 35 procent i første halvdel af 2013.

Virksomheder

Kinesiske forældres opgør med vaner får Legos salg til at gå amok

Der er plads til andet end lektier, og det kan aflæses på bundlinjen i Billund.

Virksomheder

De kinesiske børn går så længe i skole, at de ikke har tid til at lege. Og når de endelig har fri, laver de lektier.

Samtidig mener mange forældre, at børnene hellere skal bruge deres sparsomme fritid på for eksempel klaver eller ekstra timer i engelsk.

Så leg og legoklodser? Det er spild af tid. Men det er så småt på vej til at ændre sig.

Det kan man allerede se på Legos bundlinje. Torsdag præsenterede Lego et regnskab, hvor salget i Kina i første halvdel af 2013 var steget med 35 procent.

LÆS ARTIKLEN

Det skyldes blandt andet at især unge kinesiske forældre er ved at gøre op med tidligere generationers ideer om læring og uddannelse. For det er ved at gå op for de yngre kinesere i den voksende middelklasse, at man også kan lege og lære på samme tid.

»Forældres ideer om, hvad der udgør opdragelse og uddannelse ændrer sig, og det er en af grundene til at Lego og lignende legetøj bliver mere populære i Kina«, siger den kendte forfatter og ekspert i børneopdragelse, Yin Jianli, der blandt andet har skrevet bestselleren ‘En god mor er bedre end en god lærer’

»Mange i den yngre generation, specielt de højtuddannede som måske også har læst i udlandet, vil gerne have børnene til at bruge legetøj, der kan udvikle deres kreativitet og gøre dem klogere«, siger Yin Jianli.

Kreativ leg kan skabe plads i overhalingsbanen

Børn burde altid have tid til at lege, for det er deres natur, siger Yin. Og uanset hvor stramt børnenes program er, så har de stadig en lyst til at lege.

Men det er ikke altid derfor, at mange forældre er begyndt at købe Lego.

I Kina er presset fra skole og samfund enormt, og konkurrencen blandt børnene er hård. Mange forældre er begyndt at se den kreative leg som en måde at komme foran de andre på, siger Yin Jianli.

Samtidig har de unge kinesiske forældre også et ønske om, at deres børn skal være lige så udviklede og på samme niveau som børn i andre lande.

»Med Lego er der ikke blot en enkelt enstrenget måde at lege på. Når man har en åben leg, kan folk træne deres kreativitet, og det er det, som de fleste kinesere og kinesiske børn mangler«, siger Yin Jianli.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden